Friday, July 17, 2009

Aku ingin bercerita


BUMI Mesir semakin hari semakin merasakan bahang kepanasannya disini.
Alasan itu menyebabkan sesetengah daripada pelajar-pelajar di Ardul Kinanah ini lebih memilih untuk menetap sahaja di rumah daripada berpanas di luar.Mungkin kerana sebab itu jugalah ramai yang membuat keputusan untuk balik bercuti di Malaysia.

Bagi Ina pula,cuti kali ini sudah ada rancangan yang disusun untuk mengisi masa yang terluang.Sementara menunggu natijah yang bakal keluar tidak lama lagi,Ina dah targetkan,untuk menghabiskan Talaqi Quran bersama Syeikh Nabil dalam masa cuti ni juga.Di samping itu,Ina selaku Timbalan Ketua yang diamanahkan untuk menjaga dan menguruskan Biro Dakwah dan Tarbiyyah BKPSM akan cuba untuk melaksanakannya sebaik mungkin.


Baru-baru ini, Alhamdulillah akhirnya Ina dah ada kekuatan untuk membuat pemeriksaan juga di hospital setelah dinasihati dan ‘dipaksa’ oleh sesetengah pihak.Prosedur yang sama Ina lalui di sini sepertimana yang telah dilalui di Sabah sebelum ini.Kalau dulu,Ibu yang setia dan terpaksa bersusah-payah untuk membawa Ina ke Klinik,tapi di sini Ina ditemani Kakak dan rakan sebaya.Bersyukur dapat teman seperti mereka.Apapun,mudah-mudahan selepas ni Ina tidak perlu lagi untuk ke hospital.Heheh..


Disini,Ina tinggal sebumbung dengan rakan-rakan lain yang berlainan sekolah,asal dan bangsa.Jauh dari keluarga,jauh dari sanak-saudara.Tetapi kami semua ada satu persamaan yang jelas.Kami orang Sabah!!Hehe..Oleh sebab tu,kami semua mempunyai hubungan yang sangat rapat dan baik antara satu sama lain.Macam adik-beradik.Baru-baru ni Hari Keluarga BKPSM telah diadakan selama 3 hari.Herm..Seronok!Sebab daripada program ni,yang jauh kami dekatkan dan yang dekat kami rapatkan.So Sweet~

Mungkin Ina tidaklah sesibuk AJKT BKPSM yang lain,tapi kadang-kadang Ina rasa busy jugalah sebab Ina dan Ajk BDAT yang lain akan menganjurkan beberapa program BDAT yang akan dijalankan dalam masa yang terdekat ni,iaitu Program Duat 2 dan Forum bersempena malam Isra' Mi'raj.Maktabah Al Marjan yang telah pun ditaklifkan di bawah Biro kami ini, perlu kami atur dan selesaikan secepat mungkin.Walaupun bilangan Ajk Bdat tidak ramai,tapi InsyaAllah Ina yakin kami boleh semua ni berkat kerjasama semua.

Rancangan Ina untuk bercuti ke Iskandariah dan Zaqazig mungkin tidak berkesempatan,tapi Insyallah,kami akan mengikuti rehlah ke Matrouh/Siwa anjuran BKER pula.Barulah ‘bercuti’ namanya.Hehehe…Pada bulan Ogos pula nanti,Ina selaku Pengarah program ‘One Soul’(Wanita Solehah) diberi amanah untuk organize salah satu program anjuran WISA ni.

Apapun,disebalik kesibukan ni sebenarnya tersimpan seribu satu hikmah buat Ina.
Apa dia???Herm…semua ni mengajar Ina untuk menghargai masa sebaik mungkin,jangan malas,jangan manja dan meminjam petikan dari filem Laskar Pelangi iaitu janganlah mahu menerima sahaja sebaliknya belajarlah untuk memberi sebanyak-banyaknya.

Apa yang mahu diberikan???
“Banyak.” ^_^

4 comments:

  1. chaq suda diagnose tuh file...xda apa2 sihat ja bah...len kali wat appointment dulu jgn redah2 jak hosp tuh...^_^
    jom g zgzg...nda puas mau buli dia ni kasi nangis...haha!

    ReplyDelete
  2. Salam.. kalo bleh minta ntee pantau adik ana nuraswanie aswat. Ana minta agar ntee libatkan dia dgn usrah n program2 luar bersama masyarakat..

    ReplyDelete
  3. Syukran Dr.Chaq..=P Mudah2an la xda papa kan?
    Ermm..berani mau buli ya..=P

    ReplyDelete
  4. Wsalam..ya boleh ja.xda masalah.,Jangan risau,setakat ni dia good girl ja..=)

    ReplyDelete