Saturday, July 25, 2009

Zikrayat~Rehlah Matrouh Siwa '09


‘’QUL SIIRUU FIL ARDHI’
’Katakanlah,berjalanlah di muka bumi’

Kata orang, jauh perjalanan luas pengalaman.Alhamdulillah baru-baru ini BKER BKPSM telah mengadakan satu lagi rehlah untuk melawat tempat-tempat yang menarik di Matrouh dan Siwa.
Pada malam tu,kami bertolak agak lewat,walaubagaimanapun semangat tu tetap ada..heheh..Lebih kurang 28 orang ahli BKPSM telah mengikuti rehlah ini dengan menaiki coaster.Walaupun keadaan coaster kami agak sempit tapi kami semua sangat gembira sepanjang mengikuti rehlah pada kali ini.

Sepanjang perjalanan pada malam itu,rasanya rata-rata hanya tidur-tidur ayam.Yalah mungkin kurang selesa agaknya.Kami sampai di Muhafazah Matrouh kira-kira jam 8.00 pagi.Setelah selesai mencari rumah untuk didiami untuk 3 hari 2 malam,kami meneruskan program pada hari pertama dengan menuju ke pantai Ageeba.Setelah sampai ke destinasi,penat dan rasa mengantuk kami hilang dengan sendirinya.SUBHANALLAH…Indahnya ciptaan Allah membuat kami terpegun dengan kecantikan laut ini. Pantai ini dinamakan dengan pantai Ageeba(Ajaib) kerana ia terkenal dengan 7 warna yang ada pada laut ini.Ada juga yang mengatakan bahawa jika diperhati betul-betul terdapat kalimah Allah dan Muhammad di dasarnya .Tatkala menatap laut biru yang luas terbentang,terasa kecil diri ini disisi Sang Pencipta.

‘”Dan katakanlah: "Segala puji bagi Allah, Dia akan memperlihatkan kepadamu tanda-tanda kebesaran-Nya, maka kamu akan mengetahuinya. Dan Tuhanmu tiada lalai dari apa yang kamu kerjakan". (27:93)




Saat mata menghayati permandangan laut yang membiru,rasa syukur menyelubungi diri.Betapa bertuahnya diri ini diberi peluang untuk belajar dan menuntut ilmu di sini berbanding beribu insan lain.Laut yang terbentang luas mengingatkan diri akan betapa luasnya ilmu Allah swt yang telah dirakamkan dalam kalam Allah dengan firmannya yang bermaksud :

“. Dan seandainya pohon-pohon di bumi menjadi pena dan laut (menjadi tinta), ditambahkan kepadanya tujuh laut (lagi) sesudah (kering) nya, niscaya tidak akan habis-habisnya (dituliskan) kalimat Allah. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” (31:27)



Sejurus selepas itu,kami bergerak untuk melawat tempat-tempat lain seperti Hammam Cleopatra.Tempat ni memang cantik.Hammam Cleopatra ini juga sangat ramai dikunjungi oleh penduduk Mesir sendiri bersama keluarga masing-masing untuk bercuti dan bersantai.Tapi sayangnya tidak banyak info yang kami tahu mengenainya.Dalam ucapan YDP BKPSM sebelum kami pulang ke Kaherah,katanya, itu tidak menjadi masalah berbanding jika kita tidak tahu siapa dia Imam Syafie daripada siapa dia Cleopatra.(betul,betul,betul..hehehe)Tapi InsyaAllah sedikit research akan dibuat juga,untuk pengetahuan am.



Ermmm kalau mahu diceritakan satu persatu,ermm.. alamatnya inilah post paling panjang dalam Blog Wardatul Asfar ni kan.Dipendekkan cerita,antara tempat-tempat yang kami lawati di Siwa pula seperti Jabal Mawta,Ma’bad Amon Ray,kolam Cleopatra dan sebagainya.



Malam terakhir kami di Matrouh,rasa sayu pula hati ni untuk balik ke Cairo.So,malam tu kami ambil kesempatan ni untuk berbasikal.Seronok dapat cycling bersama teman dan adik-adik.Lepas tu,kami ke Souq Libya yang terkenal dengan minyak zaitun,Balah biluz,kurma coklet,dan macam-macam lagi. Malam itu memang zahmah(sesak) dengan penduduk tempatan Matrouh dan tidak kurang juga dengan para pelancong.Jalan punya jalan,kami tidak sedar pun yang jam sudah menunjukan jam 1 pagi.Kalau tengok keriuhan dan kesibukan di Souq tu,macam baru jam 9 malam.Dengan rasa hepi yang diseliti penat kami pun balik ke rumah,dan esoknya kami akan pulang semula ke Kaherah.



Overall,rehlah kali ni memang seronok.Tahniah pada Ajk BKER atas usaha yang dilakukan.Apapun sebenarnya rehlah di bumi Mesir ni bukan sekadar satu ‘cuti-cuti Malaysia’,sebaliknya kalau diamati betul-betul banyak hikmah yang boleh didapati.Sesungguhnya Allah telah berfirman..

“Dan di bumi itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang yakin” (51:20)

*SWEET MEMORY~21-23 JULAI 2009

No comments:

Post a Comment