Tuesday, September 14, 2010

Hargai Hijau

‘Jauh perjalanan..luas permandangan’..Pepatah yang sinonim untuk digambarkan setiap kali kami sekeluarga balik beraya ke kampung ayah.Awal pagi lagi, perjalanan dimulakan. Biasanya disebelah petang atau malam barulah akan sampai ke destinasi.
Perjalanan yang jauh dari Bandar Kota Kinabalu ke Lahad Datu biasanya memenatkan.Tapi kali ini ditemankan si comel Canon (C.C) yang baru dibeli,hobi yang sedia ada bertambah.Iaitu..
Menangkap foto dan permandangan indah ciptaan Allah swt. (^-^)

(Sesungguhnya Allah menumbuhkan butir tumbuh-tumbuhan dan biji buah-buahan. Dia mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup. (Yang memiliki sifat-sifat) demikian ialah Allah, maka mengapa kamu masih berpaling?) 6:95


Sejauh mata memandang,mata ini menangkap kehijauan itu memenuhi permukaan alam.Menghiasi lantai bumi yang pastinya tandus tanpa adanya pepohon .Sedikit berbeza dengan bumi Mesir yang kuning keemasan,kehijauan itu aku rindui.Kehijauan itu menenangkan dan mengakui..betapa indahnya alam yang Allah swt ciptakan.Saban hari,mata ini celik sekaligus menghirup udara segar yang dianugerahkanNya tanpa sesen pun bayaran.Percuma.. Walhal,tanpa udara itu tentulah nafas ini terhenti di sini..saat ini.

Tumbuh-tumbuhan,pepohonan dan bunga-bungaan itulah yang membantu untuk kita terus bernafas pada hari ini.Alangkah bodohnya makluk bernama manusia itu yang memusnahkan kehijauan semata-mata untuk membangunkan bangunan-bangunan tinggi mencakar langit,yang menjadi lambang kemodenan tamadunan manusia hari ini.Pembangunan yang tidak terancang ini,sudah tentulah akan melempiaskan kesan buruknya kepada kehidupan manusia itu sendiri.Kejadian tanah runtuh,banjir kilat dan sebagainya sudah kerap benar kita alami.Memang benarlah,kerosakan itu sebenarnya dilakukan oleh tangan-tangan manusia sendiri.

Pandanglah..lihatlah..perhatikanlah.
Memandang.. bukan sekadar memandang.Tetapi renungilah hikmah disebalik setiap kejadian Allah swt yang Maha Besar.’Kita ni, sekadar melihat..tapi kita tidak pernah betul-betul memerhati dan merenungi setiap ciptaan Allah swt..Sedangkan di setiap ciptaan Allah itu ada tanda-tanda kekuasaan dan kebesaran Allah swt..’ kataku kepada adik lelaki.Kata-kata nasihat itu sebenarnya ku tujukan buat diri sendiri..Peringatan buat diri yang terlupa dan terleka.

(Dan apakah mereka tidak memperhatikan bumi, berapakah banyaknya Kami tumbuhkan di bumi itu pelbagai macam tumbuh-tumbuhan yang baik?) 26:7



Semenjak dua ini..hijau sudah menjadi antara warna kegemaran..Kuning of courselah tetap di hati.So, sama-samalah kita hargai kehijauan.
Hijau itu cantik. Hijau itu menenangkan. Hijau itu membawa kegembiraan.
Peliharalah kehijauan agar tetap subur dan mekar mewarnai bumi Malaysia yang tercinta.. (^_^)

No comments:

Post a Comment