Monday, September 20, 2010

Isu Palestin Bukan Bermusim!

Sejak puluhan tahun yang lampau bumi itu tidak pernah aman.
Bumi itu tidak pernah sunyi daripada bunyi bedilan-bedilan roket,bom dan tembakan yang memecahkan gegendang telinga manusia yang mendengar.
Bumi itu jugalah yang telah menyaksikan betapa ramainya pejuang-pejuang agama Allah itu mati syahid di jalanNya. Namun, darah yang tertumpah itu umpama air yang menyuburkan tanah yang kering tandus. Sehingga hari ini kita tetap menyaksikan betapa rakyat Palestin di sana tidak pernah menyerah kalah! Mereka tidak pernah tunduk pada kemahuan dan kekejaman penjajah yang terus-terusan berusaha untuk memiliki kota suci itu!



Berpuluh. Beratus. Beribu..
Biarpun saban hari ada sahaja penduduknya yang menjadi korban kekejaman rejim Zionist,namun pejuang-pejuang yang bermatlamatkan untuk membebaskan bumi Palestin daripada dinodai penjajah tidak pernah kehabisan! Tidak pernah sampai ke satu tahap di mana tidak ada sesiapa lagi yang mahu memperjuangkan hak mereka di bumi kelahiran mereka sendiri! Tidak pernah sampai satu masa dimana sudah tiada lagi mereka yang mahu berjuang menegakkan dan mempertahankan kota suci ketiga umat Islam itu!

Isu Negara Palestin bukan semata-mata isu sebuah negara yang menginginkan sebuah kemerdekaan untuk rakyatnya. Isu Palestin bukan sekadar isu yang diberitakan untuk kita lihat dan dengar setiap hari di kaca televisyen dan akhbar-akhbar tempatan mahupun luar negara. Sesungguhnya isu Palestin merupakan isu bagi seluruh umat Islam!
Isu Palestin merupakan satu isu yang mana seluruh umat Islam perlu ambil peduli! Isu Palestin bukan bermusim!

Walau jauh di Bumi Malaysia, kita selaku umat Islam dan saudara seaqidah mereka mempunyai satu tanggungjawab besar untuk membantu saudara kita di sana.Usaha pembebasan Baitul Maqdis merupakan satu tanggungjawab dan amanah yang dipikul oleh seluruh umat Islam walau di mana mereka berada. Hari ini, saat ini..apa yang termampu kita lakukan untuk membantu saudara seaqidah kita di sana?
Seorang ustazah pernah berpesan..’Sekarang..ada dua perkara sahaja yang termampu kita lakukan untuk membantu mereka'.

Pertama, berdoalah! Setiap waktu dan ketika doakanlah mereka agar mereka thabat dalam perjuangan yang menggetirkan itu. Doakanlah agar mereka sabar dan dikurniakan semangat juang dan jihad yang tidak pernah padam untuk melawan musuh-musuh Allah! Berdoalah agar mereka sentiasa di bawah lindungan Allah swt dan semoga suatu ketika nanti nusroh Allah itu pasti akan datang membantu mereka!


Kedua, kita seharusnya berusaha untuk sama-sama memboikot syarikat atau jenama-jenama barangan yang telah dikenalpasti telah menyalurkan keuntungan dan membiayai perbelanjaan yang diperlukan oleh rejim Zionist untuk menjalankan rancangan jahat mereka. Rasanya kita telah maaruf tentang beberapa jenama yang telah digalakkan untuk kita memboikotnya. Namun,sesetengah dari kita berfikiran agak pesimis..’Adakah berkesan jika kita turut sama memboikot walau setakat RM1..?’
Subhanallah
,Maha Suci Allah..Ketahuilah bahawa walau sedikit cuma usaha yang kita lakukan untuk membantu mereka..yakinlah ganjaran Allah itu hanya ada di sisiNYA..Yang penting kita berusaha untuk memboikot! Bijaklah mencari alternatif lain bagi menggantikan produk-produk tadi dan berdoalah semoga dengan sedikit pengorbanan yang kita lakukan tadi dapat membantu sedikit sebanyak untuk melumpuhkan ekonomi rejim Zionist.
‘Isu Palestin bukan isu bermusim!’ Itu yang perlu kita tanamkan di dalam diri,keluarga hatta kepada seluruh umat Islam mahupun bukan Islam. Selagi penjajah kejam itu tidak mengangkat kaki dan pergi daripada bumi Israk Mikraj, maka isu ini akan berterusan saban hari sehinggalah sampai ke satu hari kita dapat melihat panji-panji Islam berkibar megah di bumi itu!

** Posting kali ini diadaptasikan daripada sebuah buku terbitan PTS yang baru dibeli.Buku yang sangat bermanfaat.Insyallah beberapa entri akan dimasukkan lagi semata-mata untuk dikongsi bersama.Semoga ada manfaat yang boleh diperolehi bersama.
Wallahu Subhaanahu Wa taala A'lam..

No comments:

Post a Comment