Thursday, August 14, 2014

Kenapa Boikot McD??

Bismillahi Walhamdulillah..

Sangkaan saya, dengan isu yang berlaku di Palestin hari ini, kita semua sudah maklum apa bentuk sokongan, bantuan dan tindakan yang kita boleh lakukan bagi membantu saudara kita di sana.

Rupanya tidak!

Hari ini, saya menerima komen dari pembaca blog yang rupanya tidak puas hati dengan entri 'Kenapa Israel Tidak Menyerang Malaysia?'

Dia juga menyuarakan apa gunanya tindakan boikot yang sedang gigih kita lakukan.

Saya tidak ingin ber'jidal' dengannya dan memanjangkan hal ini.
Terima kasih juga saya ucapkan kepadanya kerana menyarankan saya untuk banyak membaca, dan saya harap dia juga rajin membaca.

Mudah-mudahan Allah memberikan kita taufiq dan hidayahNya. Amin.




Untuk Maklumat lanjut layari Laman Web INI.

Mc Donald Malaysia tak menyumbang pada Israel? Benarkah?
Ada persoalan yng ditanyakan tentang kenyataan dari Mc Donald Malaysia.

Ini ulasan dari Pengerusi Aqsa Syarif Berkaitan kenyataan McD Malaysia. McD Malaysia membayar franchisee fees kpd McD Corp USA. Ada puluhan ribu restoran McD di seluruh dunia. Walaupun setiap dari Restoran McD ini menyumbang sebanyak 5% dari revenue mereka ini sudah berjumlah ratusan juta USD (bahkan mungkin billion dollar).

Oleh kerana McD konsisten menyumbang kepada ekonomi Israel sejak 30 tahun yang lalu, maka kita harus menyampaikan message yang tegas di seluruh dunia kepada semua negara di mana McD membuka cawangan.

Jika setiap negara di mana McD beroperasi membuat disclaimer bahawa 'mereka tidak menyumbang kepada israel' bahkan mereka adalah syarikat berdaftar di negara masing-masing, maka boycott akan gagal dan McD Corporation US boleh meneruskan sokongan tidak berbelah bagi kepada Israel.

Tetapi jika setiap warga dunia mula memboikot operasi McD di negera masing-masing maka ini akan menyampaikan message yang jelas supaya McD Corp US menghentikan sokongannya kpd Israel.

Bayangkan jika kutipan dari yuran franchisee sahaaj jumlahnya ratusan juta dollar sehari, berapa banyak jentera perang yang boleh dibeli oleh Israel dgn sumbangan McD bagi membunuh rakyat Palestin.

Kerana itu boycott adalah satu 'peperangan'.

Seruan boycott akan di counter oleh pihak musuh dgn mengatakan kami 'cawangan tempatan' dan kami hanya membayar cukai kpd kerajaan kita. Lagipun kami menyumbang kepada ekonomi negara dan menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan.

Jika semua negara membuat pengistiharan spt ini dan semua warga dunia terpedaya dgn seruan 'manis; ini boycott akan gagal total. tetapi apabila McD senberang laut menerima tempiasan dari polisi McD Corp yang membiayai israel, maka akhirnya McD Corp terpaksa berfikir lagi sebelum meneruskan sokongannya kepada zionis kerana keuntungan seberang lautnya mula menyusut.

Ingat boycott adalah peperangan dan musuh akan menggunakan hujjah 'yang masuk akal' untuk menggagalkan strategi boikot.sumber facebook


No comments:

Post a Comment