Tuesday, May 31, 2011

Pemilik Cintaku Setelah Allah & Rasul

Buku ini ternyata sudah lama wujud. Namun, jodohku untuk bertemu dengannya berlaku di sini, Bumi Mesir. Hati gadis ini terusik dengan buku nipis yang mempunyai tidak lebih dari seratus halaman.

Dari awal hingga ke akhir penceritaan, semuanya indah belaka. Namun, manik jernih itu gugur juga lantaran muhasabah ku sendiri. Watak wanita di dalam buku ini, ternyata sangat mengagumkan. Membuatkan si pembaca merenung jauh ke dalam diri.

' Betapa jauhnya jurang antara diriku dengan wanita solehah ini! '

Tidak kira lelaki mahupun perempuan, yang belum berkahwin, mereka yang berada di dalam tempoh pertunangan mahupun yang sudah mendirikan rumah tangga, buku ini wajar di baca. Mungkin, ada sesuatu yang boleh mengusik dan menyedarkan kembali diri yang hampir terlupa.


' Cinta yang bertandang di lubuk hati itu fitrah. Namun apabila ia disusuli tindak-tanduk yang tidak Allah redhai, ia akan bertukar menjadi fitnah. Allah swt memahami fitrah ini dengan mensyariatkan perkahwinan. Justeru untuk apa aku menikmati cinta sebelum perkahwinan? Bimbang ia menjadi tawar dan hambar. Hilang barakah, hilanglah kemanisan. Aku menguatkan prinsip diri dengan sebuah hadith :


( Sesiapa yang jatuh cinta, kemudian menyembunyikannya hingga kematian datang menjemputnya, maka dia adalah seorang yang syahid) '
HR Hakim,Ibn Asakir,al-Dailami dll

' Kalau suka jumpalah ibu bapa. Sayangnya tiada yang berani, tanda tak bersedia. Kalau tak bersedia,kenapa nak bercinta? Bukankah itu pintu zina semata-mata? Nauzubillah.. Aku berazam membangkitkan mereka daripada kelalaian fitnah wanita di akhir zaman dengan sebuah prinsip dan ketegasan'.

Kembali sedar.. diri ini bukanlah sebaik itu. Namun, diri yang kerdil itu punya azam untuk menjadi sebaiknya untuk Allah, Rasul dan pemilik cinta ini setelah keduanya..
Janji Allah swt itu semakin meyakinkan..

[ Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula) ] 24:26

p/s: Teringat kata-kata ust Syauqi, time-time exam beginilah suka baca kitab-kitab lain (selain kitab kuliah) Heee.. (^_^)

2 comments:

  1. sangat SWEEEEEET kan~~~ sudah baca Denyut Kasih Medik?? baru kaka nampak the whole story ...

    ReplyDelete
  2. Btul3...SWEEEETT~ Belum la dik,nnt la pas imtihan,kak khatamkan d whole story..Kita pinjam si Sue pnya aa..(wahh komen yam ni,bt kak perasan yam ni gurly juga aa) heheh (^_^)

    ReplyDelete