Sunday, November 13, 2011

Ada Apa Dengan Dunia Blog?


'Untuk apa juga Blog ni..??'

* Medium alternatif terbaik untuk misi dakwah hari ini.

* Ulas isu semasa yang berlaku hari ini tanda kamu seorang pemuda/di Islam yang sentiasa cakna dengan qadiyah dan masalah umat Islam!

* Luahan peribadi kamu yang diselitkan harapan dan kesungguhan .. mungkin sahaja boleh menjadi satu penyuntik semangat dan motivasi kepada orang lain. So, jangan takut untuk berkongsi~

* Ilmu yang ada,walaupun sedikit jangan kita simpan sendiri..Kan lebih baik kalau kita kongsi dan sebarkannya pada kaum keluarga dan sahabat-sahabat yang lain..? Rasulullah saw berpesan “Sampaikanlah dariku walaupun sepotong ayat”… Saidina Ali k.w pula berkata bahawasanya “ Ilmu itu tidaklah sepertimana harta.Harta semakin dibelanjakan semakin berkuranglah ia,sedangkan ilmu semakin kita kongsikan semakin banyak manfaatnya untuk orang lain dan juga diri kita sendiri”.

'Owh..Kalau macam tu mau mulakan macamana ya?'

* Banyakkan membaca, membaca dan membaca.

* Sentiasa peka dengan isu semasa dan hal-hal yang dirasa ada manfaatnya untuk diulas.

* Penulisan di dalam dunia blog bukan seperti karangan SPM yang mewajibkan untuk sekurang-kurangnya 360 patah perkataan untuk ditulis. Malah ianya sangat simple dan mudah! Cukup sekadar sebuah gambar dan sepotong ayat AlQuran/Hadith/kalam Ulama'/Quotes, sebaris ayat penyata mahupun ayat pertanyaan. Jika kena pada skillnya, point dan mesej yang ingin disampaikan akan difahami terus oleh pembaca.

* Pengalaman peribadi mahupun kisah hidup anda boleh saja menjadi sumber inspirasi dan motivasi bagi orang lain.

'Wahhh..Bolehlah,bolehlah tapi…'

* ‘Kekadang malas lah..’

* ‘Tugasan kuliah bertimbun, urusan persatuan,itu ini lagi…tiada masa pula..’

* ‘Fikiran berserabut..tiada idea’

Hurm..Kalau macam tu,it’s ok then.Tiada niat pun mau paksa,tapi sangat-sangat menggalakkan untuk kita menjadi penulis muda yang sentiasa berfikiran jauh,terbuka dan kreatif.Selama hari ini, kita terlalu banyak menerima ..Bila pula masanya untuk kita memberi..??

So,kalau ditanya ada apa dengan dunia blog? Saya hanya mampu menjawab, try it and you will know it!

Semenjak dua ni,kami banyak bercerita mengenai dunia penulisan dan blog. Minat itu terlihat,cuma mungkin mereka memerlukan masa.Dan WardatulAsfar SETIA menanti untuk menerima kunjungan followers baru tu~~~ (^-^) chaiyok!

No comments:

Post a Comment