Thursday, November 3, 2011

Festival Seksualiti Merdeka : Diam Bukan Satu Pilihan!

Saat ini , negara kita dihangatkan lagi dengan isu festival Seksualiti Merdeka yang dianjurkan oleh beberapa gabungan longgar NGO, artis dan aktivis. Festival ini menuntut agar golongan Lesbian,Gay, Bixsexual dan transgender diberi hak untuk mengamalkan cara hidup mereka di Malaysia.

Pada tahun ini, festival yang dijangkakan berlansung pada 9-13 November 2011 ini dengan slogan mereka ‘Queer Without Fear’ (ganjil tanpa rasa takut) secara jelasnya meletakkan motif penganjuran festival terbabit dengan tujuan mempromosi dan cuba mengenengahkannya sebagai satu kebebasan dan hak peribadi. Tindakan golongan ini yang semakin berani dan mencalar norma budaya semua agama tidak kira Islam, Buddha, Cina mahupun Kristian ternyata perlu dihalang demi kesejahteraan rakyat Malaysia umumnya.

Walaupun festival ini telah diadakan sejak tahun 2008, namun pada tahun ini kebangkitan dan suara pertubuhan Islam bukan kerajaan jelas menunjukkan bahawa tahap kesedaran dan kesensitivitian umat Islam terhadap hukum-hakam Syariat semakin menjadi tumpuan. Untuk itu, dalam isu ini kita selaku umat Islam harus berpendirian tegas dan diam bukanlah satu pilihan!

:: Homoseksual Dari Perspektif Syariat ::

Isn't perfect..?

(Maka putuskanlah perkara mereka menurut apa yang telah diturunkan Allah. Dan janganlah engkau mengikuti keinginan mereka dengan meninggalkan kebenaran yang telah datang kepadamu) Al Maidah : 48


Kelakuan sumbang yang kita lihat pada hari ini bukanlah merupakan satu perkara baru. Al Quran secara jelasnya telah menceritakan kepada kita perihal Kaum Lut yang melakukan hubungan sejenis sesama mereka dan akhirnya Allah swt telah menghukum mereka dengan melenyapkan mereka terus dari muka bumi ini.

Allah bersabda yang mafhumnya : [Dan ingatlah ketika Lut berkata kepada kaumnya ‘Sesungguhnya kamu benar-benar telah melakukan perbuatan yang amat keji yang belum pernah dikerjakan oleh umat-umat sebelum kamu’] Al Ankabut : 28

[Sesungguhnya kamu mendatangi kaum lelaki untuk melepaskan nafsumu (kepada mereka), bukan kepada wanita, sungguh kamu ini kaum yang melampaui batas ] Al A’raaf : 81

Lalu Nabi Lut as pun berdoa kepada Allah : ( Ya Tuhanku, tolonglah aku (dengan menimpakan azab) ke atas kaum yang membuat kerosakan itu ) Al Ankabut :30

Lantas.. (Maka tatkala datangnya azab Kami, Kami jadikan negeri kaum Lut itu yang di atas ke bawah (Kami terbalikkan) dan Kami hujani mereka dengan batu dari tanah yang terbakar dengan bertubi-tubi) Huud : 82

Sirah Nabi Lut as dan kaumnya ini memperlihatkan kepada kita bahawa ketika mana Allah swt memperkenankan doa Nabinya, ini menunjukkan bahawa perhubungan sejenis (lelaki dengan lelaki mahupun sesama perempuan) adalah merupakan satu dosa besar di sisi Allah swt dan kita harus menjauhinya.

Rasulullah saw juga pernah bersabda : [Sesungguhnya perkara yang aku sangat takuti yang akan menimpa kaumku adalah perbuatan/kelakuan kaum Nabi Lut] HR Tirmidzi

Daripada Akmarah ibn Abbas berkata, sesungguhnya Rasulullah saw bersabda : [Barangsiapa yang didapati melakukan perbuatan kaum Lut, maka bunuhlah dia(pembuat) dan rakannya (pihak yang satu lagi) ] HR Tirmidzi

Hadith riwayat Nasaie : [Sesungguhnya Allah swt melaknat mereka yang melakukan perbuatan kaum Nabi Lut]

Pengharaman perbuatan sonsang (Gay, Lesbian dan sebagainya) yang telah thabit dengan dalil qat’ie ini turut dikuatkan lagi dengan ijma’ para ulama’ muktabar. Adapun begitu, hukuman bagi jenayah ini menurut undang-undag Islam (hudud) adalah berbeza berpandukan hujah dan dalil yang tertentu. Yang jelas, hukumnya tetap haram dan merupakan salah satu diantara perbuatan yang terkutuk.

Walaubagaimana pun, hukum ini bukanlah suatu gambaran bahawa Islam mengabaikan, menyisihkan dan menolak golongan ini secara total. Ini kerana, Islam merupakan sebuah agama yang menjaga dan menerima umatnya dengan adil dan saksama. Saya percaya, agama Islam dalam hal ini tidaklah sampai ke tahap meraikan mereka, sebaliknya lebih kepada pendekatan mendekati, menasihati dan mengajak golongan ini supaya kembali kepada fitrah manusia yang selayaknya.

Seandainya hari ini, kita memberi kebenaran..Esok pasti mereka menuntut perkahwinan sesama gay dan lesbian juga dibuat secara terbuka dan sah sepertimana yang telah diamalkan di New York, US dan negara lainnya.


Kesatuan dan kesepakatan parti politik bersama pertubuhan Islam bukan kerajaan (NGO)yang membantah dan mendesak agar festival ini tidak diteruskan, dilihat sebagai satu tindakan yang amat wajar dalam mengatasi isu ini. Tinggal sahaja, pihak berwajib/berkuasa perlu mengambil tindakan sepatutnya bagi menyelesaikan permasalahan umat manusia hari ini.

Dan kami, amat mengharapkan hal yang demikian demi masa depan negara Malaysia. Tentu sekali, diam bukan satu pilihan!


Rujukan : Kitab Fiqh Syafie Al Anwarul Bahiyyah, Tahun 4,Al Azhar, Kaherah.

2 comments:

  1. MasyaAllah! Diam bukan satu pilihan, saya sangat setuju. Maki-memaki bukan penyelesaian, kita perlu sebarkan kesedaran kepada orang ramai, yang Islam dan yang bukan Islam.

    ReplyDelete
  2. Diam kita tanda setuju..Diam kita seolah2 merelakan perkara yang diharamkan Allah swt itu berleluasa.Cakna isu,laungkan suara kita!

    ReplyDelete