Tuesday, February 8, 2011

Diari Revolusi : Perjalanan Sebuah Pengalaman (6)

7 Februari 2011

Hasrat hati, biarlah nama dipilih untuk balik ke tanah air lewat sedikit. Selagi mampu untuk membantu mereka di sini, biarlah dikemudiankan dulu. Lambat sedikit pun tidak mengapa. Begitu keinginan hati.

Namun, Allah swt juga yang menentukan segalanya. Rombongan ketiga hari ini, agak ramai berbanding dua rombongan yang terdahulu. Seramai 45 orang anak-anak Sabah Mesir hari ini pula yang akan berangkat dan kembali ke tanah air. InsyaAllah..

Sedih.. Pilu..

Sungguh, berat benar hati ini untuk melangkahkan kaki meninggalkan imarah WYSK (Wisma Yayasan Sabah Kaherah) dan bumi Mesir yang penuh barakah. Sebagai pelajar tahun akhir yang menuntut di Universiti Al Azhar, sememangnyalah banyak perancangan dan aktiviti yang ingin dilakukan sebelum balik ke tanah air selamanya.Dan tentunya bukan balik dalam situasi sebegini.

Tempoh setahun yang diwar-warkan untuk pengajian kami ditangguhkan terlebih dahulu itu memeberi kesan kepada kami semua. Oleh itu, kepulangan kami ke tanah air ini bukan bererti untuk menamatkan apa yang telah dimulai namun kami hanya menanti dan memberi waktu untuk Mesir ‘memulihkan’ suasananya. Jujur, kami mengharapkan permusafiran kali ini bukanlah sebuah 'percutian yang panjang..’ Moga-moga ada khabar baik yang kami terima semasa di tanah air nanti untuk kembali semula ke bumi anbiya itu…

Rombongan ketiga yang balik ke Sabah..

Suasana di luar imarah Sabah, Kaherah

Senja itu.. aku meninggalkan bumi Anbiya dengan satu harapan besar. Semoga kaki ini diizinkan oleh Allah lagi untuk memijak bumi barakah itu lagi~ Amin..

Senja langit Kaherah..

Flight pertama kami yang pertama adalah dari Cairo ke Doha. Kami bertolak awal pagi ke mator ( lapangan terbang) agar semuanya berjalan lancar. Biar menunggu, jangan terlepas!

Jam menunjukkan pukul dua petang. Rombongan kami bergerak untuk mendapatkan boarding pass sebelum masuk untuk check-in. Gawat! Keadaan sedikit panik bilamana rombongan kami mempunyai sedikit masalah dengan penerbangan pertama ini. Hampir 2 jam juga ketua rombongan berurusan dengan pihak airport. Hampir-hampir sahaja kami terlepas untuk menaiki pesawat ke Doha. Alhamdulillah…dengan izin Allah swt, kami terbang juga meninggalkan kota Kaherah..

Ini merupakan kali pertama menjejakkan kaki ke Doha, Qatar. Tidak hairanlah ia merupakan salah satu negara arab yang kaya seperti Emiriah Arab Bersatu dan Arab Saudi. Lapangan terbang yang cukup mewah memberi kami gambaran bahawa negara ini mempunyai sumber ekonomi yang stabil.

Hati terkenang Mesir..
Alangkah baiknya jikalau pemimpin mereka juga amanah dalam membelanjakan dan mengurus hasil bumi mereka. Sudah tentu Mesir tidak seperti hari ini yang mana rakyatnya ramai yang berada dalam keadaan miskin. Dan yang kaya pula terlalu kaya. Nasib si miskin tidak terbela lantaran sistem dan undang-undang yang tidak adil. Begitulah realitinya hingga saat ini..

Apa agaknya khabar saudara-saudara seaqidahku di sana? Apakah mereka baik-baik saja?Ya Allah..Semoga Kau memberkati dan melindungi hidup mereka..~

Sangat comel..

Empat jam berikutnya, kami menaiki penerbangan ke dua pula.. Dari Qatar menuju ke Singapura. Satu lagi pengalaman yang tidak pernah di alami. Bersyukur juga di beri kesempatan untuk mengenali Singapura walaupun cuma dalam masa yang agak singkat. Hanya beberapa jam kami berada di sana dan itu pun sibuk berlari-lari anak untuk mengejar flight ke Kuala Lumpur pula. Satu yang paling menarik hati ini di Singapura…ialah bunga!!

Subhanallah.. Bunga orkid ada di mana-mana dalam kawasan lapangan terbang Singapura!
Hati ini jatuh lagi pada kecantikan dan keindahan yang Allah palitkan pada si bunga..

Paling sweet, orkid kuning..kan? (^_^)

Setelah 45 minit dalam pesawat, dengan izinNya , Allah membenarkan kami sampai ke tanah air. I’m in Malaysia! Ohhh.. keadaan badan semakin penat dan lesu. Tetapi tetap bersyukur kerana sudah sampai dan insyallah akan ke destinasi terakhir..Sabah, negeri di bawah bayu!

'Diari Revolusi : Perjalanan sebuah pengalaman' ini diuji lagi. Dari Kuala Lumpur ke Kota Kinabalu, sepatutnya akan bertolak pada jam 10 malam ini. Namun, setelah kami yang duduk di dalam kapal diarah untuk keluar, kami dimaklumkan bahawa penerbangan akan di tangguhkan ke jam 11.25 malam ini. Sabar~ Dalam keadaan penat dan lesu begini, rumahlah tempat yang paling selesa untuk merehatkan tubuh. Redha..

Announcement kedua pula diumumkan beberapa minit selepas itu..

‘Pesawat MH 2626 ke Kota Kinabalu akan berlepas pada jam 3.40 pagi ini. Segala kesulitan amat dikesali’( huhuhu)

Tatkala itu, terdengarlah suara-suara manusia yang mengeluh.. Faham benar. Tersenyum lagi. Sehari perjalanan dengan empat penerbangan! No wonderlah begitu reaksi ramai di antara kami.. ‘Wahhh, betul-betul sebuah perjalanan dan pengalaman yang panjang!’.. Optimis.. Jadikan satu peristiwa sedih sebagai kenangan manis yang mungkin tidak berpeluang untuk kita melaluinya lagi.. (^-^)

Sehari 4 flight..Hebat ka ndak tu??

Alhamdulillah..setibanya di Kota Kinabalu, ayah,ibu dan adik perempuan yang datang menyambut kepulangan. Sungguh.. biarpun sudah berada jauh dari bumi Mesir itu, namun cinta ini masih ada. Sentiasa merindunya tanpa ada sesiapa yang memaksa. Semoga jodohku dan Ardul Kinanah itu berpanjangan dan kami bisa bertemu lagi..

Tamatlah sudah entri 'Diari Revolusi : Perjalanan Sebuah Pengalaman' ini.. Buat sahabat sahabiah yang masih berada nun jauh di sana, ku mendoakan semoga semuanya selamat pulang ke tanah air. Yakinlah ada suatu hikmah besar buat kita sehingga kita terpaksa berada di sini pada waktu ini. Semoga dengan hikmah besar itu, membawa seribu satu kebaikan buat kita kerana sesungguhnya tidaklah Allah jadikan tiap sesuatu itu dengan sia-sia..

Wallahu Subhanahu Wa Taala A’lam~

** Rombongan seterusnya tidak dapat disusuli dalam entri ini Hanya dapat mengikuti perkembangan mereka dari semasa ke semasa dengan merujuk kepada bilik gerakan BKPSM. Insyallah, semua anak-anak Sabah Mesir akan balik ke tanah air selewat-lewatnya pada 10hb ini. Kita doakan semoga semuanya selamat pulang..~

2 comments:

  1. mau kawin dgn jejaka mesirkah? kikiki

    ReplyDelete
  2. Ndak maulah ust..jejaka Sabah yang menuntut di Mesir mungkin la kali ar..hehe

    ReplyDelete