Sunday, December 5, 2010

Bersatu!

Bakal menyambut tahun baru Hijrah 1432..Setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan..
Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..

Disebalik kegembiraan dan kesyukuran untuk menyambut hari itu, terselit kegusaran.
Masih ada segelintir dari kita hari ini ‘membidaahkan’ sambutan Maal Hijrah yang sudah menjadi satu kebiasaan untuk diadakan. Hatta doa awal dan akhir tahun juga didebatkan! Samada ianya dibuat oleh Rasulullah saw,para sahabat baginda atau sekadar hasil tulisan para ulama’ muktabar.
Lantas, mulalah segolongan dari kita salah-menyalahkan,menunding jari dan lebih dasyat lagi segolongan masyarakat yang melazimi ibadah ini mendapat gelaran ‘sesat’!

Kalaupun tiada hadith sohih yang meriwayatkan tentang doa ini, salahkah jika kita mengamalkan doa-doa yang telah dibuat oleh para ulama’ terdahulu? Ternyata, jika diamati intipati doa awal dan akhir tahun ini tiada apa yang salah! Tidak menggugat aqidah,melanggar syariat mahupun mengandungi unsur-unsur maksiat. Lantas,perlukah kita mengatakan
Itu bidaah!’….’Kamu masuk neraka!’??
Sedangkan ternyata dengan sambutan dan doa sebegini tidak lain hanyalah untuk kita menghidupkan kembali dan mengamati sejarah terdahulu dan memohon segala yang baik-baik untuk kehidupan di dunia dan akhirat bersempena dengan tahun baru yang dianugerahkan Allah swt.

Usahlah fahaman ini disebar-sebarkan.
Bukankah sesuatu yang cukup baik bilamana kita semua berkumpul sambil sama-sama menadah tangan memohon doa kepadaNya?
Bukankah sesuatu yang cukup baik bilamana kita melihat masih ada diantara kita yang punya kesedaran dan keinsafan untuk menghidupkan dan meraikan hari yang penuh sejarah ini?

Diri cukup hairan bilamana ibadah seperti ditegah dan dilarang!
Lihatlah di luar sana!..Berapa ramai lagi umat Islam yang tidak tahu lansung apakah yang dimaksudkan dengan sambutan Maal Hijrah?
Apa sejarah dan cerita disebaliknya?
Penghijrahan Rasulullah saw dan sahabat-sahabat baginda dari mana dan menuju ke mana?
Atas tujuan apa pula hijrah itu dilakukan??

TERLALU RAMAI.
Itu jawapan pasti yang mampu dilontarkan bilamana soalan-soalan sebegini diajukan kepada masyarakat ..lantas hanya mendapat gelengan kepala sebagai jawapan! ‘Tidak tahu!’

Pilih satu antara dua…
Pertama,kita melihat umat Islam akan datang menyambut hari kebesaran seperti ini dengan bacaan ayat suci Al Quran,selawat memuji-muji Nabi saw dan doa-doa yang dipohon hanya kepada Allah swt..ataupun..
Kedua, umat Islam yang jahil mengenai hari-hari penting dalam Islam, masyarakat yang jauh daripada masjid,surau dan tidak tahu membaca Al Quran?? Tepuk dada tanya iman.



Bersatulah! Sesungguhnya masih terlalu banyak tugasan yang perlu dikerjakan bagi ‘membangunkan’ umat Islam hari ini yang semakin lalai dan hanyut dengan keasyikan dunia. ‘KITA’ bukanlah seramai mereka yang memerlukan ilmu dan kefahaman agama di luar sana. Namun apabila kita sendiri yang berpecah-belah…bagaimana kelak tanggungjawab itu akan dilaksanakan?? Kita perlu bersatu! Kerana aku adalah kamu, dan kamu adalah aku!

Allah berfirman mafhumnya: ( Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai) 3:103

Wallahu Subhanahu Wa Taala A’lam… Selamat menyambut tahun baru kepada semua sahabat sahabiah.Moga tahun depan akan menjadikan kita hambaNya yang lebih taat dan bersyukur~

No comments:

Post a Comment