Friday, June 18, 2010

Nikmat Usia


Semalam berlalu ,kelmarin ditinggalkan dan esok menanti...
Alhamdulillah diberi kesempatan untuk melangkah setapak lagi di atas pentas kehidupan dunia.Sedar tidak sedar,sudah dua puluh dua tahun Allah yang Maha Pemurah itu memberi kesempatan untuk hidup dan merasai begitu banyak nikmatNya di dunia ini.Tempoh yang agak panjang. Tempoh itu juga membuatkan monolog berlagu sendiri,adakah selama ini hidup itu untuk diri sendiri atau hidup itu untuk Allah dan Islam yang tercinta?


Umur,usia..Satu nikmat besar dan berharga dari Pencipta kepada hambaNya.Cumanya manusia itu yang terkadang lupa dan terleka dengan seribu satu macam permainan dan godaan dunia.Manusia itu yang terkadang lupa tujuan sebenar kewujudannya untuk berdiri di muka bumi Allah yang amat luas ini.
‘Dan tidaklah Aku ciptakan jin dan manusia itu melainkan untuk mereka menyembahKu’.
Moga-moga hamba yang lemah ini tidak lalai dari hadaf sebenar sebuah kehidupan,bertemankan nafas yang masih terus dihembus ke saat ini.



Alangkah besar nikmat usia yang diberi.Usia yang diberi tanda sebuah kesempatan dan peluang telah diberi oleh Allah samada untuk mengubah sesuatu yang buruk kepada yang baik,ataupun meneruskan segala yang baik untuk dikekalkan dan menghalakan ia ke jalan yang diredhaiNya pula.Usia..rahsia yang besar di sisi Allah.Entah bila diri akan diberi kesempatan untuk terus bernafas,dan menjalani hari-hari seterusnya di dunia yang fana.Mungkin malam ini,mungkin esok,mungkin lusa nikmat itu akan ditarik.Sedang diri ini sudah tentunya belum bersedia untuk menemuiNYA.Semoga dengan kesempatan usia yang diberikan ini,segala cita-cita dan impian untuk Islam itu akan dapat direalisasikan.Mungkin setapak demi setapak,selangkah demi selangkah..tidak mengapa.Semoga langkah ini sentiasa di bawah lindungan dan InayahNya.

Usia juga melambangkan kematangan.Mungkin..
’Dalam banyak-banyak ucapan kita,ucapan si Linalah yang paling matang dan skema!’,kata seorang teman tempoh hari.Entah kalamnya itu berupa usikan atau sindiran.Sedang sahabat-sahabat lain pula tertawa kecil mendengar celotehnya.Aku tersenyum.
Matang?Apa yang dimaksudkan dengan matang?
Matang bermaksud skema,kah?
Matang bermaksud serius 24 jam,kot?
Ataupun mungkin,matang itu membuatkan kita sangat jarang untuk melihatnya tersenyum lantaran kematangan usianya?
Menjungkit bahu.’Entah..,berkata sendiri.
Makna perkataan matang yang luas.Matang dari cara dia berfikir,cara dia melihat sesuatu,cara dia menuturkan kalam,cara dia menyelesaikan masalah,cara dia bergurau,cara dia berfikir dan yang paling penting cita-cita dan matlamat yang dia punya,membuatkan dia lebih serius dan matang dalam menghadapi hari-harinya yang berlalu.
Matang bagaimanapun dia,dia tetap seorang perempuan.Seorang gadis,seorang wanita.Menurutku,tidak pula kematangan itu menghalangnya dari menangis,tersenyum riang dan sifat manjanya juga mungkin tidak akan hilang.Kerana dia seorang gadis yang diciptakan Allah sebegitu sifatnya.Namun disebalik semua itu,dia matang di dalam urusan hariannya,urusan peribadinya dan urusan Agamannya.Kerana disebalik semua itu,ada ketegasan,semangat juang dan cinta yang tinggi pada Tuhannya.Matangkah aku?Sekali lagi bahu terjungkit.

Petang itu,seorang teman mengajakku untuk menemankan dia ke Hadiqah .Tengahari tadi tika terserempak dengannya kelihatannya seolah dia punya masalah.Lantas menurutku,mungkin dia ingin meluahkan sesuatu di Hadiqah nanti.’Owh,boleh ja..Insyallah..’jawabku.Langkah dihayun menuju Hadiqah Firdaus.
Petang yang damai.Menarik nafas panjang..Menanti-nanti untuk dia meluah masalahnya.Tiba-tiba.. Eee..Lina apa tu?’ dia sedikit menjerit.
Lantas berpaling melihat ke sebelah kanan kawasan lapang Hadiqah.
Terkejut.Terharu.Gembira..
Pandangan pertama yang ku lihat..10 orang sahabat sedang duduk bersama di atas tikar dengan kek. Sungguh,hati waktu itu menangis hiba.’Selamat hari jadi Lina..’Sebelum makan bersama,seorang sahabat membacakan doa..Air mata itu tertumpah lagi.Itulah hadiah teristimewa tahun ini.Berkumpul bersama,makan bersama dan ketawa bersama.Aku sangat menyayangi mereka.Sejujurnya..tika aku menangis,aku ketawa..mereka sentiasa disisi.Ya Allah..satukanlah hati-hati kami di bawah rahmat dan kasih sayangMu dan kekalkanlah persahabatan ini..


Hadiah berupa 2 ekor ikan yang comel menjadi teman mulai hari ini.Nemo dan Nimi pemberian istimewa dari 2 orang sahabat.Akan dijaga sebaiknya,InsyAllah..

'Ya Allah..berkatilah usia yang dikurniakan.Moga-moga bisa ku manfaatkan sepenuhnya demi AgamaMu.. '

2 comments:

  1. How I wish I was there. Sorry for unable to call you, ada paper....
    Mau define maturity, bukan semudah itu. But to say that u are a matured person, I'll say yes. ^_^

    Umur yang barakah, semakin berumur semakin kuat ibadahnya. Bertambah akal, kurang perkataan. Sanah helwa...

    ReplyDelete
  2. It's ok..Thank u Chaq..
    All The Best for ur exam!^_^

    ReplyDelete