Sunday, June 20, 2010

Mencari Diri

Bila kita kehilangan sesuatu,kita akan mula mencari.Bila kita mahukan sesuatu,kita akan cuba mendapatkannya pula.Semenjak dua ini,aku terasa kehilangan sesuatu.Something is missing..
Mungkin lantaran kerana terlalu sibuk di dalam fatrah Imtihan kali ini,hanya kitab kuliah yang menjadi tatapan harian.Saban hari,bila terasa lapar mulalah pandai mencari sesuatu untuk dijamah mengalas perut yang berkeroncong.Bila terasa bosan,pandai juga mencari hiburan.Tetapi detik itu..ada sesuatu yang hilang..Sesuatu yang perlu dicari tapi zatnya tidak kelihatan dengan pandangan kasar si manusia.Rupa-rupanya..Rohani itu terlupa untuk diberi ‘makan’.Lantaran itu,semangat itu seolah pudar,lemah.Rohani itu tersangat ‘lapar’,memujuk untuk diberi makan.Rindunya pada Usrah..kerana lazimnya di situlah ia akan mendapatkan ‘makanan’nya dan semangat itu juga diperoleh dari situ.

Kak Lina..aku rasa..kosong!’
Tiba-tiba manik jernih itu membasahi pipinya.Seingat ku,ini kali kedua dia menuturkan ayat yang sama. Wujud rasa hiba dan kasihan pada dirinya.Walaupun dia belum meluahkan masalahnya,aku tahu..ada sesuatu yang dia cari.Kerana seperti aku,dia juga kehilangan sesuatu.’Kenapa ni dik..ada masalah,kah?’ Soalku ingin mencungkil kegusarannya.Lama dia terdiam.Menyusun kata-kata di benak fikirannya sebelum dilafaz kepada ku.Malam itu aku bertekad,walaupun esok aku akan menghadapi satu lagi paper exam,namun hal ini juga sangat penting.Kerana aku tahu..ini bukan sekadar mengenai dia..dan bukan jua mengenai aku semata.Tetapi ini mengenai Islam!Mengenai sebuah perjuangan! Ingin aku menamatkan segala teka-teki dan berkongsi masalahnya.Malam itu,di hari istimewaku yang jatuh pada hari Jumaat..bilik ini dan seisinya akan menjadi saksi akan setiap bait perbualan kami.

Dia mula menutur kalam.Satu demi satu.Sepatah demi sepatah.
Dia rupanya..mencari identiti dirinya sendiri.
Dia seolah hilang dalam terang.Sesat dalam ramai.
Dia bertanya..apakah tujuan sebenar untuk dia hidup di muka bumi ini?
Dia juga turut menyatakan rasa ketakutan yang wujud dalam dirinya.
Aku mula memahami..kerna apa yang dirasainya itu juga pernah aku rasai satu ketika dulu.Malam itu berlalu sunyi..hampir 2 jam lebih kami berbicara tentang dia,tentang aku,tentang Islam.Alhamdulillah..rupa-rupanya baru aku tersedar.Malam itu bukan sahaja telah merungkai kegusaran di hatinya,namun dalam masa yang sama sesuatu yang hilang dalam diriku juga tadi telah terubat.Pertemuan kami pada malam itu..Subhanallah..Tak terucap dengan kata.Terasa sungguh RahmatNya memeluk diri yang hina.


Ternyata dia kelihatannya lebih tenang dan faham selepas lama kami berbual.
Kalam yang acapkali ku ulang kepadanya..

’Jangan risau,kita bukan seorang,dik.Kalau kita seorang sudah tentu kita akan merasakan bahawa perjuangan ini teramat berat.Tetapi ketahuilah..kita tidak sendiri.InsyaAllah Allah itu sentiasa bersama kita..'.
Senyumannya membuat hati ini turut mengukir senyum.Alhamdulillah..
‘Saya perlukan kakak’.. Jiwa ini bergetar tatkala mendengar permintaannya.Mengangguk..sesungguhnya aku juga memerlukan dia.Aku masih amat memerlukan teman-teman seperjuangan yang lain untuk meneruskan langkah yang penuh dengan ujian ini.Dengan izin Allah..aku ingin memimpin tangannya menuju matlamat dan perjuangan yang satu.
InsyaAllah.. Tiba-tiba teringat pula pada seorang lagi adik yang hampir sahaja aku berjaya mengenggam tangannya menuju ke sana..namun,terputus.Mungkin Allah ingin mengkhabarkan..’Bagi si fulanah ini, belum tiba masanya’..Aku menghembus nafas panjang.
Beristighfar andai itu berpunca dari kesilapanku..
Dan bersyukur seandainya itu adalah yang terbaik..kerna Dialah yang Maha Mengetahui.


Bagiku,dia terlalu bertuah.Kerana dalam usia yang masih muda Allah telah tunjukkan jalan dan membuka hatinya di jalan dakwah ini.Betapa dia bertuah dan beruntung kerana memikirkan soalan yang cukup simple..Tapi tidak ramai yang pernah memikirkannya secara serius..
‘Untuk apa aku dilahirkan?’
‘Tujuan sebenar aku hidup untuk apa?’
‘Adakah selama ini aku hanya hidup untuk kepentingan diriku sendiri atau pun untuk TuhanKu?
Kerana sesungguhnya hidup dan mati ini juga berada ditanganNya.Lantas patutkah aku hidup hanya untuk diri sendiri..?Ataupun aku sepatutnya hidup untuk Allah?’
‘Bangun,tidur,duduk,belajar semuanya untuk menegakkan AgamaNya?Bukankah itu yang sepatutnya?’
‘Dimana peranan ku sebagai khalifahNya?Dimana aku perlu bermula?’

Bertuah sungguh bagi mereka yang pernah bertemu dengan soalan-soalan sedemikian.Kerana tidakkah kita dapat lihat betapa Allah menyayangi mereka dengan tidak membiarkan mereka terus hanyut dan leka dalam menghadapi kehidupan ini..?Betapa sayangnya Allah pada mereka yang nantinya akan membuat mereka tercari-cari di mana jawapan itu akan ditemui..Kelak mereka akan mendekatkan diri kepada Allah dan InsyaAllah dengan niat yang ikhlas,Allah akan temukan jua jawapan yang dicari-cari selama ini.Semoga kita tergolong di kalangan mereka yang sentiasa bermuhasabah dan dekat pada Nya.

‘Perjuangan ini sebenarnya tidak memerlukan aku..bahkan akulah yang memerlukannya.Lantaran itu,aku kena berkerja..kerana sememangnya aku wajib berkerja untuk Islam!

Mungkin kalam ini boleh menjadi salah satu jawapan bagi soalan-soalan yang bermain di benak fikiran seorang hamba bernama manusia~

No comments:

Post a Comment