Thursday, May 6, 2010

Ke mana ia menghilang??

Nilainya terlalu mahal untuk dinukilkan..
Keistimewaannya membuat ia sukar untuk diterjemah..
Kepentingannya terlalu berharga untuk diketepi..
Dengan ukhuwah,dulu aku bisa tersenyum..
Dengan ukhuwah,dulu aku bisa merasakan sebuah kebahagiaan..
Dengan ukhuwah masalah besar,aku nampak kecil..
Dengan ukhuwah,terasa manisnya nikmat ISLAM itu..

Namun kini..
Entah kemana hilangnya ia..
Entah kemana ia lari..
Aku mencari di mana silapnya..
Terus tercari-cari..
Tertanya..apakah khilaf yang telah terlanjur ku buat?
Yang pasti..Tidak pernah terlintas untuk ku lakukan..

Mungkin baginya..
Ia perkara kecil..perkara yang ringan cuma..
Lantas membiarkan sahaja ia berlarutan..
Hari demi hari..
Minggu demi minggu..
Hinggalah masuk bulan demi bulan..



Dan aku..semakin resah..
Semakin merasakan sebuah kesedihan..
Semakin merasakan sebuah kejauhan..
Semakin merasakan sebuah kehilangan..
Ada sesuatu yang hilang..!Aku perasan itu..!
Bagiku ukhuwah itu terlalu besar maknanya..
Terlalu bernilai harganya..
Terlalu sayang untuk ku biarkan ia hilang..

Aku menangis dan menangis bagaikan anak kecil..
Mereka mengatakan aku manja!Aku cenggeng!
Aku sudah tidak peduli..
Mereka mengatakan ia cuma satu perkara yang enteng..
Tidak…tidak bagi aku..
Kerana bagi ku ukhuwah itu satu perkara yang besar..
Salah satu nikmat dalam Islam..yang seharusnya seorang muslimah yang baik jaga ia sebaiknya..

Terfikir sejenak..
Mungkin..aku sahaja yang berfikiran begitu..??
Mungkin..aku sahaja yang beranggapan sedemikian..??

Kalaulah dia tahu..
Sudah terlalu banyak manik jernih ini tertumpah kerananya..
Kalaulah dia tahu..
Betapa dia telah menyakitkan aku..
Kalaulah dia tahu..
Betapa ini menganggu pembelajaranku..
Kalaulah dia tahu..
Kalaulah dia mengerti..
Kalaulah dia cuba memahami..
Kalaulah..

Aku berusaha mencari penyelesaian..
Aku masih cuba bersabar..
Namun,seolah tiada harapan..
Mungkin..
Mungkin..
Aku hanya perlu melangkah pergi…~

Rasulullah bersabda mafhumnya

" Janganlah kamu saling memutuskan hubungansilaturahmi,janganlah kamu saling belakang-membelakangi,janganlah kamu saling benci-membenci dan janganlah kamu saling hasad dengki.Sebaiknya jadilah kamu hamba-hamba Allah yang bersaudara.Tidak halal bagi seorang Muslim itu memulaukan saudaranya (yang mukmin) melebihi tida hari"..

Hadith riwayat Imam Malik,Bukhari,Abu Daud,Tarmidzi dan Nasaie.

No comments:

Post a Comment