Friday, March 30, 2012

Zikrayat Haramain 3

Hari terakhir kami di Madinah Al Munawwarah, kami akhiri dengan ziarah Wada' maqam Nabi saw. Doanya tulus. Semoga ini, bukanlah ziarah terakhir buat kami ke tanah suci dan semoga akan berpeluang lagi untuk menjejakkan kaki ke Kota Bercahaya ini. Allahumma Aamin...~

Kira-kira jam 3 petang, kami bersiap untuk meninggalkan hotel. Semua jemaah kelihatannya sudah memakai pakaian ihram, kerana dalam perjalanan kami ke Mekah nanti, kami akan singgah ke Masjid Bir Ali untuk bermiqat umrah. Setelah menempuh perjalanan yang agak jauh, akhirnya kami sampai ke Tanah Haram, Mekah kira-kira jam 10.30 malam. Berikutan timbulnya sedikit masalah penginapan, rancangan kami untuk terus menunaikan umrah terpaksa ditangguhkan buat seketika.

Usai menyelesaikan semua perkara, kami turun ke lobi hotel jam 11.30 malam. Walaupun keadaan badan yang agak letih kerana perjalanan jauh tadi, kami gagahi juga demi menyelesaikan ibadah umrah kami pada malam itu. Kami berjalan kaki kira-kira 15minit untuk menuju ke Masjidil Haram. Keadaanya memang sesak. Lautan manusia yang membanjiri jalan untuk ke masjid, tidak terhitung ramainya.

Subhaanallah, Allahu Akbar!

Kaabah..
Kiblat umat Islam seluruh dunia yang tidak pernah sunyi daripada menerima kunjungan tetamunya..

Tatkala terpandang Kaabah yang terletak di dalam Masjidil Haram, tiba-tiba sahaja manik jernih itu mengalir. Sungguh, benarlah kata orang.. Tanah Haram ini adalah bumi air mata. Setiap masa, Allah swt hadirkan rasa penyesalan, kehambaan dan pengharapan kepada tetamuNya yang hadir.

Malam itu, kami menyelesaikan ibadah umrah dengan melaksanakan semua rukunya. Bermula dengan niat di Masjid Bir Ali tadi, diikuti dengan ibadah Tawaf, Saie dari bukit Safa ke Marwah dan akhir sekali bertahallul (bergunting), maka selesailah ibadah Umrah kami. Alhamdulillah, dengan izin Allah, kami menyelesaikan umrah wajib kami pada jam 3 pagi.

Hari-hari seterusnya, kami dibawa berziarah ke tempat-tempat bersejarah dan tempat-tempat miqat sekitarnya, untuk memberi peluang kepada jemaah sekiranya ingin membuat umrah sunat, nazar dan sebagainya. 

Selebihnya, let's this pictures talk!

Ayah dan ibu memakai pakaian ihram untuk kami menjalani ibadah umrah sebaik sahaja sampai di Mekah 

Beginilah suasana di luar Masjidil Haram setiap hari..setiap kali waktu solat..
Tidak pernah lengang, tidak pernah sunyi.. Subhanallah!

Berziarah ke Jabal Rahmah, di padang Arafah. Di sinilah tempatnya Nabi Adam as bertemu semula dengan Saidatina Hawa setelah lama terpisah. Oleh kerana 'sentimental value' yang ada padanya, ramai yang berdoa berkenaan jodoh di sini..Hurm~~

Di sinilah tempat Baginda saw dan sahabatnya, Saidina Abu Bakar As Siddiq bersembunyi ketika dikejar oleh kaum Quraisy dalam perjalanan ke Yathrib.. Jabal Thur~

Jabal Nur, tempat terletaknya Gua Hira'..
IQRA'~ Wahyu pertama yang diturunkan kepada Nabi saw..

Mengunjungi ladang ternakan unta..Di sini, kami berkesempatan untuk meminum susu unta yang diperah oleh ammu-ammu di situ.. Fresh and... Sedap bhaa! ^_^

Perjalanan kali ini, memang istimewa.
Menjadi tetamuNya di tanah haram dan berziarah ke tempat-tempat bersejarah di Mekah dan Madinah tentunya pengalaman yang sangat berharga dan bermakna. Doa ku, semoga ini bukanlah kedatangan yang pertama dan terakhir kami di bumi barakah itu. Jika diizinkan Allah swt, semoga kami akan kembali lagi dan menerima jemputanNya. Allahumma Aamin..

Sedikit perkongsian buat semua sahabat mahupun sahabiah.. Kita terkadang, mengimpi-impikan untuk ke benua Eropah, Korea, Australia dan sebagainya, tetapi sudahkah kita menjejak bumi yang penuh barakah ini? Timbulkan niat, Insyallah dimudahkan..

No comments:

Post a Comment