Monday, October 24, 2011

Pilihanraya : Cakna Tanggungjawab Anda!

Proses pilihanraya yang diadakan di peringkat universiti mahupun persatuan-persatuan luar negara adalah merupakan satu medan percubaan yang amat baik sebelum para pemuda/di merasai dan belajar sedikit sebanyak perkara tentang proses pilihanraya sesebuah negara. Amatlah malang bagi golongan intelek ini sekiranya mereka turut sama mempunyai mind-set yang sama seperti kebanyakan orang di luar sana bahawa cukuplah sekadar sesetengah daripada mereka yang keluar untuk menunaikan tanggungjawab mengundi.

Pilihanraya BKPSM 2011 : 27 Oktober 2011-' Mengundi tanggungjawab kita bersama! '

Masa depan sesebuah negara, maju mundur pembangunannya, untung rugi ekonominya , cemerlang atau jahil anak bangsanya semuanya terletak di bawah kebijaksanaan pemimpin yang kita pilih. Jadi, adakah wajar untuk kita mengabaikan tanggungjawab ini? Tentu sekali tidak!

Pilihlah barisan calon yang sesuai dan terbaik bagi menerajui tampuk kepimpinan kelak.

Pastikan calon kepimpinan itu mendapat mandat bukan kerana paras luaran yang kacak dan cantik, kemahsyuran seseorang individu yang menjadikannya popular serta tidak asing bagi ramai orang, dan bukan juga kerana kedudukannya yang berpangkat dan berharta menjadi faktor pemilihannya!

Choose the best leader!

Allah swt telah mengajarkan kepada kita beberapa ciri-ciri terbaik yang perlu ada dalam diri seorang pemimpin. Dan sudah tentu, acuan yang Allah swt telah tetapkan inilah yang patut untuk kita jadikan alat ukur bagi mencari calon yang sesuai.

1-Berilmu

2-Memiliki akhlak dan syakhsiah yang balik

3-Pemuda/di acauan Al Quran dan As Sunnah

4-Berani menegakkan kebenaran

5-Bersifat keterbukaan (tasamuh)

6-Pemimpin yang menjadi motivator dan idol

7-Sentiasa bermuhasabah buat dirinya

Pemimpin yang baik dimata Allah dan hamba-hambaNya ialah tentu sekali mereka yang berpegang teguh pada Al Quran dan As Sunnah. Setiap langkah, gerak kerja, matlamat dan apa juga keputusan dan tindakannya adalah disandarkan kepada kitab Allah swt dan sunnah peninggalan Rasulullah saw. Semuanya kerana Islam dan syariatNya!

Firman Allah swt yang bermaksud : (Dan sesiapa yang mengikut aturan Allah dan RasulNya dan sentiasa mengawasinya dengan berhemat,maka mereka itulah orang yang berjaya dengan cemerlang) 24:25

Kita tidak memerlukan pemimpin yang inginkan nama, pujian,balasan dunia,jauh sekali untuk kepentingan diri sendiri bagi jawatan tersebut. Selepas berkerja, selepas memberi.. esok lusa diungkit-ungkit! Sedikit masa lagi akan dicanang-canang!

Di mana letaknya keikhlasan dalam berkerja? Maka, di sinilah kita akan dapat membezakan mereka yang berkerja hanya untuk Allah dan agamanya dan bukan kerana menginginkan balasan mahupun habuan dunia.

Memilih barisan kepimpinan bukanlah satu perkara remeh.

Ada satu kemaslahatan yang sangat besar untuk dijaga yang menjadi tanggungjawab kita. Dan untuk itu, segelintir daripada kita perlu berkorban. Amanah itu memang besar dan berat tetapi berkerjalah untuk agama ini. Berkerjalah untuk Allah swt!


* Selamat keluar mengundi buat semua ahli BKPSM. Buatlah keputusan yang bijak!

No comments:

Post a Comment