Monday, February 21, 2011

Menjejak Daerah Sipitang

Semalam Allah swt mengizinkan lagi untuk kaki ini memijak bumi daerah Sipitang. Kali pertama ke sana hanya selang beberapa hari bersama beberapa orang sahabat ahli BKPSM yang lain atas urusan ‘rehlah peribadi' . Kali ini , permusafiran bersama 3 orang sahabat adalah atas pelawaan Ust Akmal, salah seorang aktivis dakwah di Sabah hari ini yang juga merupakan seorang alumni BKPSM.

Memenuhi jemputan berceramah, tazkirah dan sebagainya menyebabkan beliau sangat sibuk hingga terpaksa balik lewat malam. Malam itu, dapat menyertai beliau ke sana merupakan satu pengalaman yang manis. Melihat, memerhati dan cuba untuk mengambil sedikit semangatnya yang sangat kental dan tabah. Menjadi seorang aktivis dakwah memerlukan pengorbanan! Pasti!

Pada hari yang sama, PSS (Persatuan Siswazah Sabah ) daerah Kota Kinabalu juga ada mengadakan program. Sedikit kesal kerana tidak dapat hadir sama dalam program kali ini. Namun, nampaknya masih ada jodoh dengan PSS!

Sebaik sahaja sampai, kami disambut oleh adik-adik yang berada di masjid. Sangat mesra dan sopan-santun. So sweet..

‘Ermm..kakak ni fasilitator kami ka?’, tanya mereka penuh beriya-iya.

Sempat berada dalam keadaan binggung sesaat dua sebelum memberi jawapan.

‘Ehh, ndak.. Kakak ikut Ust dari KK’, jelas ku pendek.

Mereka tersenyum lalu beredar. Rupanya setelah berborak-borak dengan salah seorang adik di sana benarlah mereka mengadakan program malam ini. Program Qiamulail anjuran KRU dan PSS telah mengumpulkan beberapa orang pelajar-pelajar sekolah daerah Sipitang untuk menyertai program ini. Sangat senang hati dan gembira bila melihat anak-anak muda ini berkumpul dalam sebuah program yang sarat dengan ilmu dan pentarbiyahan sebegini. Semoga mereka menjadi harapan agama dan bangsa kelak.

Slot ceramah yang disertai anak-anak muda Sipitang- 19 Februari 2011

Ceramah yang disampaikan pada malam itu berkenaan peribadi dan akhlak Rasulullah saw dan perayaan Valentine menurut Islam. Dengan pendedahan dan kesedaran awal yang diberikan kepada mereka, semoga dapat menjadi pedoman dan teladan dalam mereka menghadapi hari-hari yang mendatang.

** Tempoh sehari dan program yang singkat. Namun memberi seribu satu pengalaman manis. Sangat gembira dapat pergi bersama-sama mereka~

No comments:

Post a Comment