Thursday, October 7, 2010

Kenapa..??

Hati menjerit-jerit! Menderita..Sedih! Mulanya ingin didiamkan sahaja. Memendam perasaan.
Namun..sukar sekali.
Ketika itu, ibulah tempat meluah dan berkongsi perasaan itu. Ku kira selesai..
Namun rupanya tidak!! Hal itu benar-benar menganggu fikiran ku!
Aku menangis kerananya!! Benci sungguh perasaan itu!!

**********
Pagi itu siaran MHI ke udara seperti biasanya. Cuma bezanya hari itu mereka akan menemubual seorang artis nasyid,Maher Zain yang bakal membuat sebuah konsert amal di Tanah Air tidak lama lagi. Itu yang membuatku menunggu. Sebelum ke udara,kebiasaannya MHI akan menyiarkan videoklip nyanyian di tengah-tengah setiap slot. Aku sedia maklum..

‘What you waiting for?’
Telinga ini buat pertama kalinya mendengar lagu itu.
Aku terkedu. Hanya helaan nafas yang panjang terkeluar..Istighfar..Berkali-kali.
Memang. Aku tidak mengenal sama sekali peyanyi itu. Namun aku pasti benar. Lelaki itu artis barat dan perempuan itu seorang melayu! Islam agamanya!


' Dimana letaknya IMAN kita..??'

Kenapa boleh sampai ke tahap itu?? Aku menangis dan tertanya.
Kenapa agama yang dianuti digadai begitu sahaja?? Seandainya dia rakyat Malaysia yang beragama Kristian,Cina atau sebagainya aku mungkin tidak akan terkesan sebegini rupa.Tetapi..dia saudara seagamaku!
ISLAM…Owhh..Agama itu terlalu mulia untuk dicemarkan. Kenapa??
Kenapa pakaian itu sedemikian rupa?? Aku yang perempuan saja, sungguh malu melihatnya.
Tubuh itu ‘diratah’ begitu sahaja!! Kenapa? Dimanakah maruah dan harga diri itu diletak di zaman yang serba moden ini?
Hanya sekadar untuk mengejar populariti??
Hanya ingin supaya diri itu diterima dan setara dengan artis Barat??

Ya Allah..Ya Tuhanku..Air mata ini terus menerus bercucuran laju..
‘Hal dia,dialah..urusan dia dengan Allah’.
Jawapan itu cuba menenangkanku. Tetapi tidak. Manik jernih terus mengalir kerna insan kerdil ini mula memahami dan melihat betapa umat Islam di akhir zaman ini sudah terlalu jauh dari Allah swt. Jauh..
Penyakit cintakan dunia itu semakin membarah.
Masalah dan perihal umat Islam.
Di mana kedudukan dan peranan AKU..???

No comments:

Post a Comment