Saturday, July 24, 2010

Kasih Sebuah Keluarga

Bila kita sebut sahaja perkataan ‘keluarga’ pastinya kita akan membayangkan sekumpulan insan yang tinggal di bawah satu bumbung.Mungkin jumlahnya ramai,mungkin juga hanya mempunyai bilangan yang sedikit.Namun,banyak atau sedikit penghuninya bukanlah faktor yang menentukan sesebuah keluarga itu akan aman dan selesa.Sebaliknya,hubungan HATI-HATI itulah yang akan menjamin kelangsungan untuk meneruskan hidup itu bersama-sama.

Pejam celik,tidak sedar masa itu berlalu pantas.Kesibukan yang dilalui membuatkan rindu ini berjaya dipujuk untuk reda seketika.Rindu,kasih,kasih,sayang dan cinta.Semua ku kirim untuk mereka yang jauh di sana.
Ayah,ibu dan adik-beradik.
Keluarga yang pertama sekali dan utama.Mungkin suatu hari nanti,keluarga ini akan bertemu dengan keluarga lain di atas sebuah ikatan yang disyariatkan.Lantas,sebuah keluarga itu akan bertambah besar dan ramai.Tautan-tautan kasih di antara menantu dan mentua,suami dan adik ipar,anak buah dan pakcik dan sebagainya akan terus bercambah dari hari ke hari.Indah.
Namun,keluarga itu masih jauh untuk aku temui.Barangkali.Itu agakkan ku.

Malam ini,hari ini dan saat ini..Aku berada di dalam dakapan sebuah lagi keluarga.Tahun 2010 menjadi tahun ketiga aku menjadi sebahagian daripada keluarga ini.Dan Alhamdulillah,baru tadi kami selesai menjayakan sambutan hari keluarga.

Walaupun di dalam keluarga kedua ini,ayah,ibu,adik-beradik sebenar tiada di sisi,namun di sini aku juga mempunyai ayah dan ibu.Abang,kakak dan adik-adik pula ramai.
'Banyak orang,banyak ragam'..begitulah yang disebut-sebut.
Tersenyum tanda gembira dan bersyukur kerana benarnya ada terselit pada pepatah itu.

Keluarga ini sangat besar memandangkan ahlinya yang ramai.
Namun sejujunya,aku senang dengan itu.
Kerana merekalah aku menangis.
Kerana merekalah aku tersenyum.
Kerana merekalah aku telah belajar banyak perkara.
Kerana mereka jugalah,aku menjadi dewasa hari demi hari.

Keluarga ini tidak akan indah dan kekal tanpa adanya IKATAN-IKATAN HATI sesama ahli keluarganya.
Apabila yang MUDA DIKASIHI,dan yang TUA DIHORMATI.. akan membuatkan hati-hati itu berbunga cinta dan ukhuwah.Tidak akan hapus ditelan masa dan zaman tidak akan renggang walau berjauhan.
Keluarga ini akan terus harmoni dengan adanya sikap saling BEKERJASAMA,BERTOLAK-ANSUR dan TOLONG-MENOLONG sesama sendiri tanpa mengharapkan sebarang imbalan dan penganugerahan.Kerana apa?
Kerana tatkala hati-hati itu sudah terikat sesama sendiri,maka memberi itu bukan lagi satu kesulitan dan kesusahan tetapi sebuah kegembiraan.
Sepertimana dalamnya cinta ini terhadap keluarga pertama,sebegitulah jua hendaknya cinta ini untuk keluarga keduaku ini.Aku ingin menjaga ia sebaiknya,sebagaimana ia telah menjagaku dengan baik.
Aku ingin berbakti kepadanya semampunya,persis sepertimana ia telah berbakti kepadaku.
Aku ingin agar keluarga ini sentiasa di rahmati Allah kerana apapun yang kami lakukan mudah-mudahan hanya kerana mengharapkan redha dan rahmatNya.

‘BADAN KEBAJIKAN PENUNTUT SABAH MESIR’.
Aku sangat MENYAYANGI keluarga ini.

~ Selamat HARI KELUARGA BKPSM,22-24 Julai 2010~

No comments:

Post a Comment