Wednesday, October 5, 2011

Mesir & Sejarah 6 Oktober

Esok merupakan hari cuti umum bagi negara Mesir. 6 Oktober. Pastinya disebalik tarikh ini, ada sejarah dan peristiwa bermakna yang mungkin kita tidak tahu.

:: Pada tahun 1973, telah berlaku sebuah peperangan yang bermula pada 6 hingga 24 Oktober di antara tentera Mesir dan Syria menentang rejim Israel. Sesungguhnya peristiwa itu, mempunyai implikasi yang sangat besar.

:: Perang ini juga dikenali sebagai perang Ramadhan kerana bermula pada 10 Ramadhan dan Perang Yom Kippur kerana jatuh pada hari kebesaran orang Yahudi ini telah merubah lanskap politik timur tengah seperti hari ini.

:: Peperangan ini adalah sebahagian dari usaha Mesir dan Syria untuk merebut kembali wilayah mereka yang dijajah oleh Israel dalam Perang enam hari pada tahun 1967 iaitu Semenanjung Sinai dan Tanah Tinggi Golan.

:: 6 Oktober adalah satu tarikh penting sehingga Mesir dan Syria memilihnya sebagai tarikh untuk menyambut hari kebangsaan kedua negara. Mesir turut memilih 6 Oktober sebagai hari angkatan Tentera Mesir.

:: Pada 6 Oktober 1981, dalam perbarisan tentera sempena ulang tahun perang Oktober, Presiden Mesir ketika itu, Anwar Sadat mati ditembak kerana tindakannya yang berdamai dengan Israel dan mengiktiraf entiti haram tersebut dianggap suatu pengkhianatan kepada umat Islam dan agamanya.

Anwar Sadat (kanan) bersama kroninya Husni Mubarak (kiri) yang telah ditumbangkan ketika revolusi Mesir 25 Januari yang lalu

Natijah bagi sebuah pengkhianatan kepada umat Islam dan agamanya

Entri yang ringkas. Hidup MESIR!!

No comments:

Post a Comment