Monday, October 31, 2011

Rahsia Laut Dalam : Mukjizat Al Quran Terbukti!

Islam itu agama yang indah dan istimewa.
Pada hari ini, Islamlah satu-satunya agama samawi yang masih terjaga kebenaran dan kesuciannya. Dengan janji Allah swt yang menjamin bahawa kitab suciNya akan terpelihara daripada sebarang penukaran dan gangguan tangan-tangan musuhnya, sewajarnyalah ia menjadi satu mukjizat terbesar yang dikurniakan kepada Nabi kesayangan kita, Muhammad saw.

Kitab suci AlQuran, seumpama satu ensiklopedia terbaik pada masa ini! Menyoroti setiap ayat dan penceritaan yang ada padanya akan membuatkan kita cukup teruja dan taajub dengan keistimewaan yang ada padanya. Walaupun begitu, tidak dinafikan masih ada segolongan manusia yang ingkar pada kebenaran ini. Bukan sekadar tidak menerima, malah membuat tuduhan bahawa AlQuran tidak lain hanya sebuah kitab biasa yang ditulis oleh seorang manusia yang bernama Muhammad saw.

Namun, dengan kecanggihan ilmu sains dan teknologi yang telah dicapai oleh umat manusia pada hari ini ternyata merupakan satu kurniaan besar dari Allah swt buat hambaNya. Berapa banyak kisah yang telah singgah ditelinga kita, mengkhabarkan kisah bagaimana seorang yang beragama Yahudi, Kristian dan yang lainnya tertunduk patuh pada agama Allah swt ini lantaran mengakui kebenaran kalam Allah swt menerusi firmanNya.

Ayat yang ingin dikongsikan pada kali ini, merupakan satu daripada ratusan bukti lain yang terdapat di dalam AlQuran.

Bismillahirrahmaanirrahim..

Firman Allah swt yang bermaksud : (Atau seperti gelap-gelita di lautan yang dalam, yang diliputi oleh ombak, yang diatasnya ombak (pula), di atasnya (lagi) awan, gelap gelita yang tindih-bertindih, apabila dia mengeluarkan tangannya, tiadalah dia dapat melihatnya, dan barangsiapa yang tidak diberi cahaya (petunjuk) oleh Allah maka tidaklah dia mempunyai cahaya sedikit pun) An Nur:40

Di dalam ayat ini, Allah swt sebenarnya menerangkan mengenai perihal orang-orang Kafir dengan amalan-amalan mereka yang ternyata menjadi sia-sia kelak, dengan mendatangkan sebuah analogi. Tetapi, dalam masa yang sama Allah swt juga telah mengungkapkan satu rahsia yang mana benar-benar akan menggetarkan hati mereka yang beriman dengan kekuasaanNya.

Dengan penemuan-penemuan baru di zaman ini, kalam Allah swt tadi terbukti bilamana kajian membenarkan keadaan atau situasi di awal-awal ayat tadi bahawa keadaan lautan bumi kita sama seperti bumi yang berlapis-lapis hingga sampai ke dasarnya. Kedalaman laut ciptaan Allah swt ini sangat mengagumkan kita, kerana sampai ke satu lapisan tertentu, ianya akan menjadi sangat gelap!

Tetapi Allah meneruskan kalamNya dengan mengkhabarkan kekuasaan Allah swt yang mana, kita tidak akan mampu melihat dalam keadaan tadi melainkan Allah swt telah memberikan cahaya kepada sesiapa atau apa-apa yang dikehendakinya,tepat menerusi ayat yang berikutnya. Maka, secara tidak lansung ayat ini membawa makna, adanya makhluk-makhluk tertentu yang diberikan keistimewaan itu!

Para penyelam antarabangsa hari ini, telah menemui banyak spesis hidupan akuatik di dasar lautan dalam. Subhanallah! Benarlah kata-kata Allah swt.. Apa yang lebih ajaibnya lagi, kebanyakan hidupan ini mampu mengeluarkan cahaya tersendiri yang sangat menakjubkan kita!!

'Bioluminescence' ialah nama saintifik bagi organisma ataupun hidupan yang menghasilkan cahaya di laut dalam

Black Anglerfish @ Sea devil bukan sekadar satu watak rekaan dalam filem animasi 'Finding Nemo', tetapi ia benar-benar wujud dan hanya dijumpai di laut dalam


Kalaulah benar apa yang mereka dakwa bahawa Al Quran itu sebuah kitab yang ditulis oleh manusia biasa yang hidup puluhan tahun yang lampau, adalah mustahil baginya untuk melakukan perkara ini! Ini kerana Al Quran telah diturunkan semenjak 1400 lebih tahun yang lalu, sedangkan penemuan-penemuan ini hanya dijumpai pada abad ke-20. Tidak lain dan tidak bukan, tentulah DIA yang mencipta keajaiban ini yang menaqalkan fakta tersebut di dalam AlQuran.

Dan sungguh, Islam itu bukan agama rekaan manusia!

** Subhanallah..Allahuakbar.. ALLAHU RABBI..~

No comments:

Post a Comment