Tuesday, July 19, 2011

Di Sini Kita Berdiri

Di bumi Kinanah ini kami ditemukan. Atas satu tujuan dan matlamat yang sama, kami saling bergandingan dan sama-sama berjuang.

Tatkala menanti kertas imtihan diagih-agihkan ketika peperiksaan tempoh hari.. mata ni melihat kelibat satu persatu teman sekuliah yang masuk ke dewan peperiksaan. Masing-masing bersungguh! Masing-masing berusaha! Masing-masing ingin mencuba yang terbaik!

Tiba-tiba, terdetik dihati ku..

Untuk apa kita berdiri di sini?’ ......‘Untuk apa kita berdiri di sini setelah hampir empat tahun meninggalkan keluarga dan Tanah Air?’..... ‘Sejak hari pertama hinggalah ke saat ini..untuk apa sebenarnya?’

Allah berfirman mafhumnya: (Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar, merekalah orang-orang yang beruntung) 3:104

Tanpa ku pinta, manik jernih itu sempat singgah.. Aku mengesatnya perlahan..

Ya Allah,saksikanlah usaha dan kesungguhan kami dalam mencari ilmu dan redha Mu. Perbetulkanlah niat kami tatkala sedang asyik berlumba-lumba mencari ilmu..Semoga tidak ada yang lain! Tidak lain hanyalah untuk kembali dan memberi peringatan tentang janji baik dan buruk Mu. Juga untuk menegakkan agama dan syariat Mu yang sempurna..’

Kuliatil Banat Al Azhar, Kaherah

Sejak melangkah ke tahun dua pengajian hingga ke tahun akhir ini, aku telah lama berseorangan tanpa teman senegeri. Sejak saat itu..aku ke kuliah, ke kelas tutorial dan tuisyen sendirian. Mahu tidak mahu, aku perlu hadapinya sendiri!

Di waktu itulah, aku menjadi akrab bersama mereka. Sungguh, mereka sangat banyak membantu ku dalam pelajaran dan hal-hal kuliah. Sifat ku yang agak pemalu, mungkin melihatkan aku sebagai seorang yang tidak ramah. Tapi sungguh, aku sangat menyayangi dan bersyukur kerana ditemukan dengan mereka. Sangat senang bergaul dengan mereka.

Acapkali, kami hanya bertemu dan berkumpul tidak lain hanya di kuliah dan kelas-kelas tambahan. Tiada masa untuk bergurau senda dan saling mengenali dengan lebih rapat. Alhamdulillah, dengan rahmatNya kami dikumpulkan pada hari itu. Satu pertemuan reunion walaupun pada hakikatnya kami belum pun berpisah. Setiap dari kami mengenalkan diri, menyatakan harapan dan perancangan masa depan yang terdekat.

Secara umumnya, ada di antara kami yang akan balik ke Malaysia tidak lama lagi. Ada yang merancang untuk melangkah ke alam pekerjaan, tidak kurang juga mereka yang ingin menyambung pengajian di peringkat yang lebih tinggi.

:: Reunion Tahun 4, Syariah Islamiah ::

Hadiqah Daulie, 16 Julai 2011




Have a very sweet moment with them.. And this..hadiah dari Kak Shera~

Natijah peperiksaan pada tahun ini, kami nantikan dengan penuh sabar dan pengharapan. Semoga aku dan teman-teman lulus dengan cemerlang dan seterusnya bolehlah kembali ke halaman negeri masing-masing untuk berbakti dan ‘mengorbankan diri’ untuk berjuang di sana.

Buat semua kakak-kakak dan sahabat..Sejujurnya terima kasih untuk segalanya.

Terima kasih untuk semua pengalaman manis dan kisah perjuangan yang tentunya akan terlipat kemas di dalam diari hidup ini..~ LOVE

P/s : Bertemu berpisah kita kerana Allah swt..Semoga ukhuwah yang terbina ini berkekalan and make sure kita terus keep in touch! Usaha dakwah kita di Malaysia satu hari nanti tentunya akan membutuhkan kerjasama dan campurtangan semua. Lastly, uhibbukunna fillah!!

No comments:

Post a Comment