Wednesday, June 2, 2010

Kekejaman Zionist!~Solat Hajat dan Qunut Nazilah bagi Umat Islam

Sekali lagi!Tentera Yahudi itu,melakukan serangan!
Terus melakukan kekejaman!
Pagi 31Mei 2010 lalu,tentera Israel telah menyerang konvoi 7 buah kapal bantuan kemanusiaan yang membawa muatan 10,000 tan bantuan kemanusiaan serta 700 orang aktivis bantuan kemanusiaan dari seluruh dunia ke Gaza.

Serangan tersebut telah menyebabkan 16 orang syahid dan 12 orang rakyat Malaysia dipercayai berada di dalam konvoi tersebut. Alhamdulillah, semua 12 rakyat Malaysia yang ditawan oleh tentera Israel semasa kapal Mavi Marmara diserang pada waktu itu kini disahkan selamat.
Perkara itu disahkan oleh wartawan Astro Awani, Ashwad Ismail yang telah menghubungi bilik beritanya di Kuala Lumpur.Beliau juga adalah seorang daripada 12 rakyat Malaysia yang ditahan itu .


Gambar: Kapal '8000' ketika ditawan lanun zionis setelah tragedi berdarah pada pagi
31/05/2010 di perairan antarabangsa, laut medittreanean.

Serangan tersebut membuktikan bahawa Zionis Israel wajib disisihkan oleh seluruh masyarakat dunia,khususnya Negara-negara Islam.Teruskanlah usaha memboikot barangan Israel dan semoga Allah memberikan InayahNya kepada seluruh umat Islam dan rakyat serta pejuang-pejuang di Palestin.

**************************************************

:: SOLAT HAJAT DAN QUNUT NAZILAH UNTUK SELURUH UMAT ISLAM!

Bacaan Qunut merujuk kepada doa yang dibaca di dalam solat pada tempat yang khusus sewaktu berdiri.

Qunut Nazilah pula merupakan salah satu daripada tiga jenis qunut yang sunat dibaca dalam solat mengikut Mazhab Syafie selain qunut dalam solat subuh dan qunut pada separuh malam kedua terakhir dalam solat witir di bulan Ramadhan.

Qunut nazilah sunat dibacakan ketika umat Islam didatangi bala bencana atau ditimpa musibah seperti ketakutan, ditimpa wabak, diserang belalang dan sebagainya. Qunut ini tidak dibacakan jika umat Islam tidak didatangi dengan cubaan-cubaan seperti ini.

Bacaan Qunut Nazilah di zaman Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam Qunut ini pernah dibacakan oleh Rasulullah ketika kejadian pembunuhan beramai-ramai 60 orang penghafaz al-Quran selama sebulan berdasarkan hadis berikut:

Mafhumnya :( Sesungguhnya Nabi sallallahu`alaihiwasallam telah membaca doa qunut
pada waktu selain dari Subuh sewaktu pembunuhan sahabat-sahabatnya,penghafaz-penghafaz al-Quran) -Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim-

:: Tatacara Bacaan Qunut Nazilah


1. Qunut ini boleh dibacakan pada tiap-tiap sembahyang fardhu jika kedatangan bala atau sebarang cubaan dari Allah SWT.

2. Qunut ini dibacakan pada waktu iktidal selepas ruku’ pada rakaat terakhir.

3. Lafaz doa qunut nazilah adalah seperti berikut:

Maksudnya “ Ya Allah, sesungguhnya kami bermohon pertolonganMu, kami meminta ampun kepada Mu, kami memohon petunjuk dariMu, kami beriman kepada Mu, kami berserah kepada Mu dan kami memuji Mu dengan segala kebaikan, kami mensyukuri dan tidak
mengkufuri Mu, kami melepaskan diri daripada sesiapa yang durhaka kepada Mu.


Ya Allah, Engkau yang kami sembah dan kepada Engkau kami bersalat dan sujud, dan kepada Engkau jualah kami datang bergegas,kami mengharap rahmat Mu dan kami takut akan azab Mu kerana azab Mu yang sebenar akan menyusul mereka yang kufur.

Ya Allah, Muliakanlah IslamYa Allah, Muliakanlah Islam dan masyarakat Islam. Hentikanlah
segala macam kezaliman dan permusuham, Bantulah saudara-saudara kami di mana sahaja mereka berada. Angkatlah dari mereka kesusahan, bala, peperangan dan permusuhan.

Ya Allah, selamatkanlah kami dari segala keburukan dan janganlah Engkau jadikan kami tempat turunnya bencana, hindarkanlah kami dari segala bala kerana tidak sesiapa yang dapat menghindarkannya melainkan Engkau, ya Allah.”

4. Sunat ditambah bacaan doa ini selepas bacaan qunut harian.

5. Disunatkan kepada Imam untuk membacanya secara kuat dan diAminkan oleh makmum dalam solat yang berjemaah.

6. Sebagai peringatan, qunut nazilah hanya dibacakan apabila manusia ditimpa sesuatu musibah. Maka, solat fardhu selain solat subuh tidak dibaca qunut melainkan jika berlaku sesuatu perkara buruk.

Wallahu Subhanahu Wa Taala A'lam~

No comments:

Post a Comment