Monday, October 18, 2010

Fesyen bertudung hari ini..?

Sejak keberadaan ku di Bumi Malaysia kali ini, ketika itu baru mengetahui dan dapat melihat.
'Owhhh..begini rupanya fesyen bertudung sekarang ya?'

Walaupun pada ketika itu belum sedar dan perasan bahawa ada miripnya dengan cara pemakaian biarawati (sisters) Kristian, namun entah mengapa memang tidak kena di hati! Kenapa perlu menampakkan bentuk leher?? Pelik.. 'Ermm..mungkin untuk memberitahu orang sekeliling yang dia punyai leher yang jinjang.' Tidak kurang juga mereka yang memakai tudung dengan sanggulan rambut yang tinggi seumpama bonggol unta. Entah di mana 'cantiknya'.

Mungkin Hadith Rasulullah saw ini seharusnya kita baca,amati dan amalkan sebaiknya.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلَاتٌ مَائِلَاتٌ رُءُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلَا يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَاYang bermaksud :

Daripada Abu Hurairah ra beliau meriwayatkan bahawa Rasulullah Saw telah bersabda :

[Dua golongan yang termasuk dari kalangan ahli neraka yang tak pernah aku lihat iaitu yang pertama mereka yang memegang cemeti seperti ekor lembu (bentuk cemeti itu seperti ekor lembu yang berbulu-bulu dan berambut-rambut) dan mereka memukul manusia dengan cemeti tersebut. Yang kedua adalah perempuan memakai pakaian tetapi keadaanya umpama telanjang (ketat), dan perempuan ini berjalan sambil berlenggang lenggok dan sanggol rambutnya (ataupun sekarang ikatan rambutnya) umpama bonggol unta.Dan perempuan yang sebegini keadaanya tidak akan mencium bau syurga. Ketahuilah bau syurga sudah boleh diciumi dari jarak begini dan begini]

* Hadith ini diriwayatkan oleh Imam Muslim,Imam Ahmad,Imam Malik dan selain mereka.Hadith ini adalah hadith sahih.

'Sekurang-kurangnya kami pakai tudung juga,kan?'
Ya, memang benar. Tetapi tidakkah warning daripada Rasulullah saw itu menggerunkan hati-hati kita mengaku umatnya?

Hari ini, begitulah realitinya. Kita hidup,kita beramal, kita berpakaian bukan mengikut Syariat Islam tetapi mengikut fesyen semasa yang dikatakan up to date. Tidakkah kita terfikir, ini merupakan salah satu perancangan musuh yang ingin menjauhkan umat Islam daripada mengamalkan ajaran Islam yang sebenar? Makin hari, muslimah yang bertudung litup dengan sempurna pula dikatakan 'ketinggalan zaman' dan dipandang pelik. Ayuh muslimah! Tunjukkan yang kita gembira kelihatan 'pelik' bagi pandangan mereka tapi bukan pada pandangan Allah swt dan RasulNya. Kita gembira kerana mencari redhanya Allah bukannya redha manusia yang ternyata menjauhkan kita dari rahmat kasih sayangnya.

No comments:

Post a Comment