Saturday, November 20, 2010

Berkorban Ertinya Terkorban


Allah swt telah berfirman di dalam kitabNya yang bermaksud :

(Barang siapa yang bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.
Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barang siapa yang bertawakal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu)
Surah At ThalaQ : 2-3

Ayat ini lebih dikenali dengan nama 'Ayat Seribu Dinar'. Mungkin kerana nilai ayat ini yang sangat tinggi, agakkan ku sendiri.Bukan pada harga, bukan juga pada kedudukannya. Namun kerana pesanan yang dibawa.
Subhanallah..Benarlah, kalam Allah itu sebesar-besar mukjizat!
Menjadi penenang hati yang gundah, mengembirakan jiwa yang sedih dan hampir-hampir berputus asa.
Seterusnya memberikan harapan dan sinar bagi hati-hati yang sememangnya lemah.

Terlalu banyak perkara yang terjadi sekaligus pada ketika ini.
Taklifan yang datang satu persatu tanpa henti sememangnya menguji.
Diuji pula tatkala disapa oleh kerunsingan masalah teman lain. Benar,masalah itu masalahnya. Sebetulnya diri tiada kaitan pun. Jadi untuk apa berfikir dan memberatkan kepala dengan masalah saudara lain? ..... 'Pentingkan diri sendiri dahulu!'
Tidak!
Diri sejujurnya tidak mampu berlakon, membutakan mata seolah tidak mengetahui apa.
Lantas manik jernih gugur juga tanpa sesiapa yang meminta.

Pengisian pertama pada malam itu terlaksana tanpa dirancang.
Namun ringan saja hati dan jemari ini mencari dan membuka helaian tafsir Al Quran pada surah Al Hujrat. Peringatan Allah swt itu umpama panahan kilat!! Dan aku..sejujurnya terpanah!
Hati itu bergetar. Bibir yang membacakan kalam Illahi ternyata tidak dapat menyembunyikan perasaan hiba dan sedih. Dan..akhirnya,diri tewas dengan deraian air mata yang mengalir deras.

FirmanNya yang bermaksud:

( Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara. Kerena itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat)

(Hai orang-orang yang beriman! Janganlah suatu kaum mengolok-olok kaum yang lain (karena) boleh jadi mereka (yang diolok-olok) lebih baik dari mereka (yang mengolok-olok) dan jangan pula wanita-wanita (mengolok-olok) wanita-wanita lain (karena) boleh jadi wanita-wanita (yang diperolok-olokkan) lebih baik dari wanita (yang mengolok-olok) dan janganlah kamu mencela dirimu sendiri dan janganlah kamu panggil memanggil dengan gelar-gelar yang buruk. Seburuk-buruk panggilan ialah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barang siapa yang tidak bertobat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim ) Surah Al Hujrat : 10,11

Tangisan di hadapan sahabat-sahabat pada malam itu bukanlah suatu lakonan, jauh sekali untuk meminta simpati. Namun, nawaitu hati hanya untuk saling ingat-mengingati dan menghayati setiap patah kalam Rabbi agar menjadi panduan bagi diri.

Rancangan untuk mengadakan rumah terbuka hari ini sebenarnya bagi meraikan ulangtahun keberadaan kami,batch 2007/2008 di bumi Mesir . Tiga tahun kami bersama. Alhamdulillah~
Tatkala melihat mereka berusaha untuk menjayakannya, aku hanya mampu melihat.
Sekali lagi…rasa itu datang lagi! Aku menyalahkan diri. Selama ini,mereka sentiasa ada di sisi menemani. Saat suka mahupun duka, mereka ada di situ!
Sahabat, terimalah kasih yang tulus dari hati. Juga..walaupun ‘tidak mengapa’ yang akan menjadi jawapan kalian, diri tetap ingin memohon maaf. Semoga hati-hati ini terikat Lillahi Taala dan akan berpanjangan.

Petang ini, akan berangkat ke Iskandariah. InsyaAllah~
Taklifan seterusnya ialah untuk membantu adik-adik tahun dua syu’bah Syariah di sana. Kemudian, akan disusuli pula dengan lawatan AJKT untuk bertemu ahli Delegasi Muhafazah Sabah Iskandariah (DMSI).
Semua ini bukan suatu keterpaksaaan!
Kerana diri sememangnya maklum, untuk mencapai redha Illahi bukanlah mudah.
Pengorbanan perlu dibuat, maka bersedialah untuk terkorban!
Itulah satu pentarbiyahan yang diperoleh kali ini. 'Berkorban ertinya terkorban!'
Bukan terkorban yang sia-sia, namun terkorban untuk kepentingan agama dan ummah.
Diri ini bukan hak milik hakiki..sebaliknya hak milik mutlak Allah swt dan umat manusia. Oleh itu, seandainyalah ada manfaat yang bisa diperolehi dari diri yang kerdil ini, maka ambillah!
Dan semoga balasan di sisi Allah sahaja yang diimpi!

Untuk segala yang berlaku tika ini, Alhamdulillah~
Ayat seribu dinar tadi umpama menjadi suatu penyelesaian.
Terasa ringan dalam kesempitan.
Terasa bahagia dalam keperitan.
Ada senyuman di balik tangisan.
Buat dia...terima kasih kerana mengingatkan!

No comments:

Post a Comment