Wednesday, September 22, 2010

Pengembaraan Mencari CINTA

Berbicara soal cinta…
Biasanya diri hanya selalu berbicara sendiri. Belum pernah diungkapkan di dalam bentuk entri di alam maya sebegini. Ada orang kata..'Cinta itu bunga. Cinta itu pelangi. Namun cinta juga belati.' Puitis sungguh.. Selayaknya mereka yang berjiwa sastera mengatakan sedemikian.
Ungkapan ‘cinta itu buta’ pula ditafsirkan berbeza mengikut setiap insan bernama manusia. Bagi diri..cinta itu suatu pemberian Ilahi kepada hamba-hambaNya. Secara fitrahnya ia suci, ia bersih. Namun, sebenarnya manusia yang butalah yang mengotori dan mencemari kesucian cinta.Seorang sahabat meminta agar entri kali ini menyentuh tentang cinta.
CINTA..? Apa yang aku tahu mengenai cinta..?

Ternyata dirinya yang sedang di dalam masa ‘kecederaan’ memerlukan kata-kata semangat untuknya berdiri kembali dan sembuh seperti sediakala. Dan aku..? Memahami benar situasinya. Lantas tulisan ini ditujukan buat khas buatnya dan diri jua.


CINTA..SAYANG..
Naluri untuk menyayangi dan disayangi. Manusia mana yang bisa menafikan wujudnya perasaan tersebut? Budaya bercouple sudah menjadi satu trend dan kebiasaan pada hari ini. Bagi mereka yang bergelar ustaz/zah pula, perkataan ‘couple’ itu di’anti’ sungguh. Lantas timbul pula ungkapan ‘cinta islami’ yang mana menurut mereka lebih terjaga dan bebas daripada maksiat dan zina. Hakikatnya..? 2x5…5x2…= 10 ! (^-^)

Firman Allah swt berupa peringatan ini acapkali di dengar..

(Dan janganlah kamu mendekati zina, Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk) 17: 32

Tegahan Allah swt itu difahami kerana walaupun ringkas tetapi mesejnya jelas. Budaya bercouple merupakan salah satu jalan yang paling mudah untuk menjerumuskan pasangan tersebut ke lembah perzinaan. Zina mata,zina telinga,zina lidah..lebih-lebih lagi zina hati! Semuanya akan turut sama ditempuh oleh pasangan bercinta di antara lelaki dan perempuan samada yang disebut couple, cinta islami atau sebagainya.Sepatutnya golongan yang berlatarbelakangkan pengajian agama ini seharusnya lebih faham dan mengerti berbanding masyarakat lain di luar sana. Namun,apa yang kita lihat kadang-kala golongan ini pula yang gagal untuk menunjukkan contoh dan memberikan penjelasan yang sebenarnya mengenai hubungan diantara lelaki dan perempuan. Lantaran itu sewenang-wenangnyalah budaya bercouple ini semakin ‘dihalalkan’. Tidak kira siapa, syaitan itu akan sentiasa menghasut dan menjalankan tipu dayanya kepada manusia. Maka,walaupun mereka benar-benar tahu! Mereka benar-benar faham akan ayat Al Quran tadi..namun membenarkan jua ianya berlaku. Lantas yang haram dihalalkan. Yang ditegah pula dibolehkan.

Tatkala kita mencari-cari cinta insani..kita terlupa untuk menagih cinta dari Sang empunya cinta.
Tatkala kita mencari-cari insan yang sudi menyambut cinta,kita terlupa untuk menyambut cinta yang Maha Esa. Kita terlupa.. yang sejak mata ini celik melihat dunia, DIA telah mencurahkan selaut cinta,rahmat dan kasihNya hingga saat ini. Namun, tidak pernah pula kita menghargai dan menyambut cinta itu. Cinta yang sejati itu sudah ada di depan mata, tetapi cinta ‘plastik’ pula yang di kejar-kejarkan. Begitulah manusia. Lalai,terlupa dan leka dengan permainan dunia yang dikaburi dengan kebahagiaan yang sekadar kepuraan semata.

Railah cinta Rabbi sebelum kita cuba untuk merai cinta insani. Ubati hati yang dulunya penuh dengan kekotoran agar mudah untuk cintaNYA datang menyapa. Sesungguhnya bila cinta kepadaNya sudah memenuhi hati dan jiwa maka berbahagialah hati-hati yang dulunya tercari-cari cinta. Ubat hati tidak akan pernah kita temui di farmasi-farmasi mahupun klinik-klinik. Hatta hospital yang terbaik di dunia pun tidak akan mampu memberi ‘ubat hati’ kepada ‘pesakitnya’.


Ubat Hati..Ada lima perkara..
1) Baca Quran dan hayati maknanya.
2) Dirikan solat malam dengan bertahajjud
3) Berkumpul dan bergaul dengan orang-orang soleh
4) Banyakkan berpuasa
5) Memperbanyakkan Zikrullah

Sebenarnya, diri bukanlah yang selayaknya untuk membicarakan soal cinta. Kerna hati itu juga pernah dikotori debu-debu dosa lalu dan masih berusaha untuk membersihkannya. Duhai teman.. Sesungguhnya Allah itu sentiasa bersama kita. Tidak mengenal erti waktu susah mahupun senang. Allah sentiasa ada dan setia di sana. Tidak pernah sesekali meninggalkan kita walaupun kita yang acapkali 'meninggalkannya'..Maka, apa lagi yang kita cari? Sepatutnya ia sudah lebih daripada cukup.
Yakinlah akan janji Allah kepada hamba-hambanya..

( Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula) ) 24:26

Biarlah pengembaraan mencari cinta itu berjalan dengan sendirinya menurut kehendak dan ketentuanNya. Cinta kepada Allah dan RasuNya, cinta kepada agama Allah, cinta kepada ayah dan ibu,cinta kepada tanah air dan sahabat handai sudah cukup untuk membuatkan kita ‘sibuk’ mengurus dan berbahagia dengan cinta-cinta ini. Dan bonusnya..? Dalam masa yang sama,hati itu akan sentiasa terjaga dari melakukan dosa dan dikotori.

Pengembaraan itu akan berlaku pada setiap insan. Berhentilah dari mengejar dan serahkanlah urusan itu kepada Allah..Kerana sesungguhnya DIA lah yang Maha Mengetahui apa dan siapa yang terbaik untuk setiap hambaNya. Diri yakin..Pengembaraan mencari cinta ini sedang berjalan ‘dengan sendiri’..
Dan ia akan terus berjalan dengan izinNya..Kelak, pengembaraan mencari cinta ini akan terhenti jua dengan izinNya. Ia akan terhenti bilamana gegendang telinga ini menangkap suara si dia yang menyebut…’Aku terima nikahnya….'

1 comment:

  1. Hai...
    Kalau dah banyak sangat cinta yg ditempuhi, adakala boleh tenggelama dan lemas...dan andaikata, ANDAIKATA berjaya naik semula ke permukaan, boleh jadi kita dah tak tau apa itu makna cinta...Sebarang pendapat bolehlah di kongsikan bersama di:

    Perkongsian cinta kita bersama

    Sudi2 le melawat. Thnx.

    ReplyDelete