Friday, January 20, 2012

Industri Perfileman : Satu Wasilah!

Sejujurnya saya bukanlah seorang yang meminati filem-filem berunsur aksi dan lasak! Rasanya tiada apa yang perlu dihairankan kerana sifatnya orang perempuan lazimnya begitu.
'Dahsyat betul..'
'Eee.. cerita ganas! Menakutkan!'

Tetapi ianya berubah seratus peratus bilamana saya menyaksikan dua filem ini secara berturut-turut dalam masa sehari! Tanpa wujudnya dialog-dialog tadi, saya berasa cukup teruja untuk menontonnya lagi dan lagi. Tanpa disuruh oleh sesiapa pun, dengan rela hati akan saya 'menjajanya' untuk menjadi tatapan mereka yang lain.

Saya akui, saya agak lambat dalam menyusuli dan memberi komen tentang dua filem hebat ini. Kedua-duanya telah pun ditayangkan pada tahun 2007 dan 2011 yang lalu. Namun, saya agak pasti masih ramai yang belum berkesempatan untuk menontonnya.

Hairan juga bilamana filem-filem yang membawa mesej penting seperti ini 'tidak lepas' ujian, berbanding ratusan filem lain yang kosong, tanpa mesej tersirat malah merosakkan!

Sungguh, Dr.Abdullah Naasih U'lwaan pernah menuliskan di dalam kutaib karangannya yang bertajuk 'Maaza a'an Sohwatul Islamiah fil A'asril Hadis, ya Syabab?!' bahawa salah satu wasilah (cara) untuk umat Islam hari ini mengembalikan dan menghidupkan semula semangat kebangkitan Islam itu adalah dengan memanfaatkan media massa yang ada!

FILEM.

'Valley of Wolves Iraq 2007'

'Valley of Wolves Palestine 2011'

BUKAN SEKADAR FILEM!
Ia membawa kita hayut dan membayangkan..
'Bagaimanakah jika AKU yang berada di tempat mereka..?


Andai mereka (musuh-musuh Islam : Yahudi, Nasrani, Munafiq atau Faasiq) boleh menggunakan filem sebagai alat untuk merosakkan dan melalaikan umat Islam dengan adegan-adegan tidak bermoral, syirik, khurafat, fitnah dan sebagainya.. Maka kita juga boleh manfaatkan industri besar ini sebagai salah satu cara untuk menyampaikan ilmu, menggambarkan situasi sebenar dan isu semasa yang berlaku di seluruh dunia hari ini.

Biar umat Muhammad saw ini sentiasa peka dan cakna akan penderitaan, kepedihan dan kezaliman yang mereka lakukan terhadap saudara seaqidah kita di sana! Tidak terlalai, apatah lagi terlena!

Bilamana KESEDARAN sudah mula timbul, maka dari situlah semangat untuk membangkitan semula Islam itu akan bertapak!


20/1/2012,Kota Iskandariah..

No comments:

Post a Comment